VIND

Vil du vinde

1 års forbrug af

Active Omega-3?

(Værdi kr. 1.377)

Ja tak. Jeg vil gerne modtage nyheder, tips og tilbud via e-mail fra Vesterålens Naturprodukter ApS. Jeg kan til enhver tid tilbagekalde mit samtykke.

Vi bruger cookies samt cookies fra tredjepartner for at huske dine indstillinger, til trafikmåling og til at vise målrettede annoncer.
Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du denne brug af cookies.
Du kan læse mere om vores brug af cookies, og hvordan du sletter dem. Læs mere >

Fri fragt og retur på abonnement og ordre over 500 kr.
Hurtig levering
Sikker E-handel
Brug for hjælp:
70 23 01 10

Login

Indkøbskurv

Indkøbskurv

6 om dagen

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser 6 portioner frugt og grønt hver dagfor at holde os sunde. Men hvad menes der egentligt med ”6 om dagen”? Kan man spise fem æbler og føle sig sikker på at kroppen får, hvad den har behov for af frugt og grønt?

Variation er vigtigt

Fødevarestyrelsens råd og ”6 om dagen” forudsætter, at man spiser varieret og spiser ca. 600 gr. grøntsager og frugt. Mindst halvdelen skal være grøntsager. 100 gr. grønsager eller frugt svarer til en stor gulerod eller et æble. Vælg især de grove grønsager som fx løg, ærter, broccoli, blomkål, rodfrugter og bønner. Spis grøntsager til alle dine hovedmåltider, og spis frugt og grøntsager som mellemmåltider. Så når du nemmest op på 600 g om dagen.

Hvilke madvarer tæller ikke?

Noget som måske kan forvirre er, at kartoflen ikke indgår i ”6 om dagen” til trods for, at den er en vigtig basisvare med højt indhold af kostfibre, vitaminer og mineraler. Det understreges dog, at denne madvare har et højt indhold af næringsstoffer, og sagtens kan være en del af en sund og varieret kost.

Skal alt være friskt frugt og grønt?

Slet ikke! Det er helt op til dig selv at vælge, om du vil bruge både friske, konserverede, frosne, rå eller kogte grøntsager, frugt og bær.

Hvor meget er tilstrækkeligt?

Når du skal beregne ”6 om dagen”, er det bedst at tænke i portioner i stedet for i tal, eftersom at et lille æble og et helt broccoli ikke tæller lige meget.

En portion modsvarer omkring 100 gr.,og kan f.eks. være en lille skål med bær, en blandet salat, en gulerod, en middelstor frugt eller kogt blomkål som tilbehør til middagen. På en dag skal du sammenlagt indtage 600 gr. frugt, bær og grøntsager.

For at forenkle det hele kan man sige, at en portion modsvarer ca. en håndfuld. Børn har mindre hænder end voksne, og portionerne kan derfor tilpasses efter dette.

Kilder:altomkost.dk - Miljø-og Fødevareministeriet - Fødevarestyrelsen

PP-FRI-DNK-0249

Relateret produkt

Emner

Vesterålens Naturprodukter ApS
Lautrupvang 8
2750 Ballerup
CVR: 31786126

Telefon: 70 23 01 10
E-mail: kundeservice@vnp.dk


Åbent: Mandag - Fredag 08:00 - 17:00

Kontakt

Vesterålens Naturprodukter ApS
Lautrupvang 8
2750 Ballerup
CVR: 31786126

Telefon: 70 23 01 10
E-mail: kundeservice@vnp.dk


Åbent: Mandag - Fredag 08:00 - 17:00

Copyright 2019 | Vesterålens Naturprodukter ApS, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup | CVR: 31786126

  • Copyright 2019 | Vesterålens Naturprodukter ApS, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup | CVR: 31786126