VIND

Vil du vinde

1 års forbrug af

Active Omega-3?

(Værdi kr. 1.377)

Ja tak. Jeg vil gerne modtage nyheder, tips og tilbud via e-mail fra Vesterålens Naturprodukter ApS. Jeg kan til enhver tid tilbagekalde mit samtykke.

Vi bruger cookies samt cookies fra tredjepartner for at huske dine indstillinger, til trafikmåling og til at vise målrettede annoncer.
Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du denne brug af cookies.
Du kan læse mere om vores brug af cookies, og hvordan du sletter dem. Læs mere >

Fri fragt og retur på abonnement og ordre over 500 kr.
Hurtig levering
Sikker E-handel
Brug for hjælp:
70 23 01 10

Dette bør du vide om vitamin D

Som næringsstof er D-vitamin i en klasse for sig selv. D-vitamin er faktisk et hormon din krop producerer, når huden udsættes for ultraviolette stråler (UVB) fra solen. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Dette betyder at den D-vitamin, du får gennem kosten eller som din krop selv producerer, kan opbevares i en begrænset periode til senere brug.

Fordele ved D-vitamin

D-vitamin bidrager til kroppens optagelse af calcium fra fødevarer og kosttilskud, og bidrager til et normalt immunforsvar og normal muskelfunktion.

Hvor meget D-vitamin har du brug for?

I Danmark lyder de officielle anbefalinger således, at 10 mikrogram D-vitamin dagligt som kosttilskud anbefales til:

  • Børn 0 –2 år (D-dråber)

  • Gravide

  • Børn og voksne med mørk hud

  • Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren

  • Personer som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys

20 mikrogram D-vitamin dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium anbefales som kosttilskud til:

  • Personer over 70 år

  • Plejehjemsbeboere

  • Personer med øget risiko for knogleskørhed uanset alder

Hvordan får du nok D-Vitamin

Du kan tilføje din krop D-vitamin ved at opholde dig i solen, spise fed fisk eller fra et kosttilskud. Sollys udløser D-vitaminproduktionen i huden. Derefter omdannes dette i lever og nyre til den mest aktive form for D-vitamin.

Der er flere faktorer, der påvirker kroppens D-vitamin status. Du kan være påvirket, hvis:

1. Du dækker dig til, når du opholder dig i solen eller bruger Sun Protection Factor (SPF) 8 eller højere. SPF blokerer de effektive UVB stråler, som din krop har brug for at producere D-vitamin.

2. Du har mørk eller lys hud. Mørkere hud indeholder melanin - et stof der begrænser produktionen af D-vitamin i huden, når den kommer i kontakt med sollys.

3. Du bor i Norden. På vores breddegrader er solen nemlig ikke stærk nok til, at kroppen vil producere D-vitamin i tilstrækkelige mængder mellem oktober og april.

4. Du er overvægtig. Kroppen lagrer D-vitamin i fedtvævet. Jo mere fedt, des mindre D-vitamin er tilgængeligt for resten af kroppen.

5. Du er oppe i alderen. Efterhånden som du ældes, mindskes kroppens evne til at producere D-vitamin, når den udsættes for sollys. Ældre, der opholder sig meget indendørs eller dækker sig til i solen, kan derfor risikere mangel på vitaminet.

D-vitamin i mad og kosttilskud

Den vigtigste kilde til D-vitamin fra mad kommer fra fed fisk, såsom laks, makrel, helleflynder og sild samt lever og æg. For at dække dit daglige behov for D-vitamin gennem kosten, kan du for eksempel spise omkring 100 gram laks (10 mikrogram).

Kosttilskud er et alternativ til at sikre, at du får den anbefalede daglige dosis D-vitamin.

Alle omega-3 produkter fra Vesterålens Naturprodukter indeholder D-vitamin. Spiser du 3 kapsler Active Omega-3 pr. dag, indtager du 7,5 mikrogram D-vitamin, udover den del du får via maden.

PP-FRI-DNK-0249

Relateret produkt

Emner

Kontakt

Vesterålens Naturprodukter ApS
Lautrupvang 8
2750 Ballerup
CVR: 31786126

Telefon: 70 23 01 10
E-mail: kundeservice@vnp.dk


Åbent: Mandag - Fredag 08:00 - 17:00

  • Copyright 2019 | Vesterålens Naturprodukter ApS, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup | CVR: 31786126