Behøver du kosttilskud i din hverdag?
Behøver du kosttilskud i din hverdag?
Mange af os har en travl hverdag og kæmper for at afsætte tid mellem arbejde, familie, venner og fritidsinteresser. Desværre kan det gå ud over kosten, når vi hele tiden forsøger at finde smutveje til at få mad på bordet!

Behøver du kosttilskud i...

Behøver du kosttilskud i din hverdag?


Mange af os har en travl hverdag og kæmper for at afsætte tid mellem arbejde, familie, venner og fritidsinteresser. Desværre kan det gå ud over kosten, når vi hele tiden forsøger at finde smutveje til at få mad på bordet!


Behøver du kosttilskud i din hverdag?

Kun 2 ud af 10 svenske voksne spiser mængden af grøntsager som der anbefales af Fødevarestyrelsen. Heller ikke fisk er vi dygtige nok til at spise og ifølge undersøgelsen spiser kun 3 ud af 10, fisk mindst to gange om ugen. Måske noget at tænke over? Forarbejdet kød, salt og sukker får vi dog mere end rigeligt af.

Det er sandsynligvis fordi mange af os køber halvfabrikata, færdigretter og takeaway. Så er det værd at huske at det er den mad du tilbereder fra bunden som normalt indeholder flere af de viaminer og mineraler, din krop har brug for og mindre salt og mættet fedt.


Sund mad på farten

Sund mad behøver ikke tage lang tid at lave. Kør forbi fiskehandleren et par gange om ugen og køb friske fiske bøffer. Pak fisk ind i staniol sammen med dine foretrukne grøntsager og lav din mad i ovnen, så har du en sund middag på blot en halv time!

Din kost bør være varieret og indeholde masser af grøntsager, frugt og bær, grove kornprodukter og fisk og begrænsede mængder af forarbejdet kød, rødt kød, salt og sukker.

Desværre er det kun få af os der følger samtlige kostråd over længere tid.


Vurder dine spisevaner

For at vide hvilke kosttilskud man bør spise, bør man foretage en omhyggelig vurdering af sin kost og se hvilke næringsstoffer man tror kroppen får for lidt af.

Sundhedsstyrelsen anbefaler os at spise fisk 2-3 gange om ugen, herunder fed fisk mindst én gang. For fed fisk regnes laks, ørred, makrel og sild. Spiser du mindre end de anbefalede «fem om dagen» kan du overveje et tilskud af multivitaminer. Hvis du drikker meget lidt mælk og mejeriprodukter, bør du overveje et kosttilskud der indeholder calcium.


Myndigheternes anbefalinger

Der findes kun et par kosttilskud sundhedsstyrelsen anbefaler. Disse er:

D-vitamin, folinsyre og B12-vitamin.


  • D-vitamin (til alle børn op til toårsalderen, visse børn behøver at fortsætte med D-vitamin selv efter 2 år.)
  • D-vitamin (til ældre som ikke regelmæssigt opholder sig ude.)
  • B12-vitamin og D-vitamin (i form af kosttilskud eller berigede produkter til veganere.)
  • Folinsyre (til kvinder som overvejer at blive gravide.)


Sundhedsstyrelsen har i øjeblikket ingen egen henstilling til indtagelsen af marine omega-3 men anbefaler at fem til ti procent af den energi, vi forbruger fra mad, bør komme fra flerumættede fedtstoffer, hvoraf omkring en procent fra omega-3. Dette svarer til ca. 2,5-3 g. omega-3 fedtstoffer pr. dag. EFSA anbefaler raske mennesker, et dagligt indtag på 250 mg af marine omega-3 Det drejer sig om 0,1 procent energi.

Anbefalingerne betyder ikke at disse kosttilskud er vigtige valg for alle, men de betragtes af sundhedsstyrelsen, som særlig vigtig for bestemte grupper. Kosttilskud er det kun ment som et supplement og bør ikke erstatte sund og varieret kost.


Er du stadig usikker?

Det her med kosttilskud er individuelt og det kan måske være svært at finde det som passer lige præcis dig. Har du sammenlignet dine kostvaner med sundhedsstyrelsens og er du stadig i tvivl, så kan det være en god idé at tage kontakt til din læge eller en kostrådgiver.

Kilder:
Svenska Livsmedlesverket Riksmaten 2010-11