Derfor bør du spise fisk noget oftere!
Derfor bør du spise fisk noget oftere!
Fed fisk indeholder de vigtige omega-3 syrer, som er gode for hjerte, hjerne og syn. Fisk og andre marine kilder er desuden en god kilde til vitamin D, vitamin B12, protein, selen og jod.

Derfor bør du spise fisk...

Derfor bør du spise fisk noget oftere!


Fed fisk indeholder de vigtige omega-3 syrer, som er gode for hjerte, hjerne og syn. Fisk og andre marine kilder er desuden en god kilde til vitamin D, vitamin B12, protein, selen og jod.


Derfor bør du spise fisk noget oftere!



Så meget bør du spise

Anbefalingen fra Fødevarestyrelsen er, at vi bør spise fisk mindst to gange om ugen (som hovedret og flere gange om ugen som pålæg). I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen, heraf ca. 200 gram fed fisk som laks, ørred, makrel eller sild. 

Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.


I Sverige anbefales det, at man spiser fisk to til tre gange om ugen, og at man varierer mellem fede og magre typer fisk. Men statisk fra Havmiljøinstituttet viser, at svenskerne i gennemsnit kun spiser mad fra havet 1,5 gange om ugen. Det er bekymrende, for det er vigtigt at kroppen får de næringsstoffer, der findes i fisk. Det er også vigtigt i barndommen og i ungdomsårene.


Omega 3 – godt for hjerte, hjerne og syn

Fisk er vores vigtigste kilde til de marine omega-3 fedtsyrer EPA og DHA. De har begge en dokumenteret positiv effekt på sundheden. Der hersker stor enighed om, at disse er gode for hjertet, hjernen og synet.


Vitaminer, mineraler og protein

Men fisk er ikke bare en betydningsfuld kilde til de marine omega-3 fedtsyrer, de indeholder også vitamin D og vitamin B12, selen og jod. Derudover har fødevarer fra marine kilder meget flerumættet fedt og proteiner, mens indholdet af kulhydrater er lavt. Andelen af mættet fedt er også betydeligt lavere sammenlignet med kød..

Indholdet af næringsstofferne varierer en del i forhold til blandt andet arten og årstiden. For vildtfangede fisk har også fangstområdet betydning, mens det for avlede fisk er foderkompositionen, der har stor betydning.


Vitamin D i fisk

Vores krop producerer vitamin D, når den udsættes for sollys. For os i Norden kan det være noget af en opgave at få dækket behovet hele året med sollys alene. Vitamin D findes også naturligt i fisk og fiskelever, så vi kan få dækket vores behov for vitamin D gennem kosten.

Vitamin D er nødvendigt for kroppens optag af kalcium, og er dermed vigtig for vedligeholdelsen af vores knogler og tænder. Vitamin D er desuden vigtigt for muskelfunktionen, immunforsvaret og celledelingen.


Naturlig kilde til jod

Fisk er en god naturlig kilde til jod. Spiser du kun lidt fisk, er mejeriprodukter en anden god kilde til jod. Kød, æg, korn, grøntsager og frugt indeholder også små mængder jod, og så er salt i Danmark også beriget med jod.


Vitamin B12 i fisk

Vitamin B12 er et andet vigtigt næringsstof, som kun findes i fisk, kød, æg og mejeriprodukter. Vitamin B12 bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer.


Selen – vigtigt sporstof

Selen er et andet sporstof, som findes i fisk. Der findes blot få andre gode kilder til selen i kosten. Disse er kød, indmad og paranødder.

  • Selen bidrager til immunsystemets normale funktion og til at beskytte cellerne mod oxidativt stress. Selen bidrager også til skjoldbruskkirtlens normale funktion.
  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde hjertets normale funktion. Positiv sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde hjernen og synets normale funktion. Positiv sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg DHA.
  • Vitamin D bidrager tll at opretholde et normalt immunforsvar, normale knogler og en normal muskelfunktion. Vitamin D har en rolle i celledelingsprocessen.


Kilder: Fødevarestyrelsen, Livsmedelsverket, Norsk sundhedsinformatik, helsenorge.no, Fiskeribladet, forskning.no, Godmad



Ref. PP-FRI-DNK-0146