Dette spiser vi til påske!
Dette spiser vi til påske!
Æg, chokolade, sild, laks og lam er noget som de fleste af os forbinder med påsken. Men hvor kommer disse traditioner egentlig fra?

Dette spiser vi til påske

Dette spiser vi til påske!


Æg, chokolade, sild, laks og lam er noget som de fleste af os forbinder med påsken. Men hvor kommer disse traditioner egentlig fra?


Dette spiser vi til påske!

Gode madoplevelser er en vigtig del af det at fejre påsken for de fleste af os. Frokostbordet , som er dækket op med æg, sild og røget laks, er noget af det som vi ser lidt ekstra frem til. Derudover er påsken for mange en tid, hvor vi under os selv lidt ekstra chokolade og lækkerier.


En del bruger gerne påskeferien udendørs og for at få lidt ekstra energi på gåturene, pakkes madpakken ofte med varm kakao og kager. Efter vandreturen sidder du måske lidt ved husmuren og soler dig, mens påskelammet bliver færdigt i ovnen.


Det er ikke tilfældigt, at det er netop disse madvarer, vi forbinder med påsken, en hel del af dem er store traditioner til påskefrokosten.


Ingen påske uden æg

Æg er nummer et på påskebuffeten. Vi spiser dobbelt så mange æg i påsken sammenlignet med resten af året.


Ægget har også været et kristent symbol relateret til Jesu opstandelse og nyt liv. Derudover var æg sjældne før i tiden, et faktum som bidrog til at det blev betragtet som festmad.


Påskesild

Sild passer godt til æg. Det er kun til jul at vi spiser mere sild end vi gør til påske. Tidligere var det tradition at spise saltede sild til påske. Dette skulle gøre dig tørstig, og pointen var at du så skulle få følelsen af, hvordan Jesus må have haft det, da han hang på korset.


En offergave

En anden påskeklassiker er lammestegen. Lammet er det ældste påskesymbol og var ifølge bibelen fra begyndelsen en offergave, som jøderne var tvungne til at slagte og spise, inden de flygtede fra Ægypten.


Slagtningen af påskelammet er stadig en del af den jødiske tradition. Hos os er påskelammet et symbol på, at Gud ofrede sin søn for vores skyld. Næsten en tredjedel af alle lam som spises i løbet af et år i Danmark spises i løbet af påsken.


Chokolade for alle pengene

Hvad var påsken uden chokolade? Både små og store ser frem til chokoladeæg og påskeæg fyldt med slik. Det var i 1700 – tallet i Tyskland og Schweiz at påskeharen dukkede op som et påskesymbol. Traditionen i Europa er, at påskeharen lægger påskeæg ud, enten chokoladeæg eller dekorerede æg, og så skal børnene lede efter æggene. Det er vigtigt at være den, der finder flest æg.


Sundere end du tror

Hvis du holder dig fra store mængder chokolade og slik, kan du faktisk spise meget af påskemaden med god samvittighed.


Æg indeholder både proteiner, fedt, vitaminer og mineraler. Æg indeholder desuden jern, noget som mange af os får for lidt af via kosten.


Spiser du laks eller sild i påsken, så får du de nyttige omega-3 fedtsyrer. Både sild og laks er nemlig rige på omega-3 fedt!


Du kan også godt unde dig selv en kop varm chokolade – uden for meget sukker. Der er både vitaminer, proteiner, jern og kalcium i kakao.


Også lam har en høj næringsmæssig værdi og er en god kilde til zink og jern. Lammekød er også rigt på B-vitaminer, især B12.


Kilder:
Fødevarestyrelsens altomkost.dk – påske, wikipedia.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen. Heraf ca. 200 gram fed fisk. Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.


  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til en normal hjertefunktion. Gavnlig effekt opnås ved daglig indtag af 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at vedligeholde en normal hjernefunktion. Gavnlig effekt opnås ved daglig indtag af 250 mg DHA.
  • D Vitamin bidrager til immunsystemets normale funktion og bidrager til at vedligeholde normale knogler og en normal muskelfunktion.


Ref. PP-FRI-DNK-0166