Fem supergrøntsager
Fem supergrøntsager
Alle grøntsager er sunde, men nogle indeholder flere næringsstoffer end andre. Her er fem af de sundeste grøntsager du kan vælge i efteråret.

Fem supergrøntsager

Fem supergrøntsager


Alle grøntsager er sunde, men nogle indeholder flere næringsstoffer end andre. Her er fem af de sundeste grøntsager du kan vælge i efteråret.


Fem supergrøntsager

Broccoli – rig på vitaminer

Denne grønne buket er en af de mest næringsrige grøntsager vi har. Broccoli er rig på vitamin A,C,K, E og folat. Den er desuden en god kilde til mineralerne jern, kalcium og kalium.

Broccoli er rigtigt god i wok, salater, tærter, suppe eller som tilbehør til middagen.


Grønkål – kostfibre, vitaminer og mineraler

Denne bladgrøntsag lever op til sit stempel som supergrøntsag! Den indeholder store mængder af kostfibre, kalcium, A-vitamin (i form af betakaroten), E-vitamin, B6 vitamin, B-vitaminet folat og C-vitamin.

Grønkålen kan sagtens anvendes på samme måde som broccoli. Den smager også godt i salater, suppe, coleslaw, i pesto, i smoothies og du kan endda også lave grønkålschips.


Løg – rig på flavonoider

Løg smager ikke bare godt og passer udmærket i forskellige retter, de er også fulde af supersunde flavonoider.

Gule løg er det almindeligste løg. Rå hakket løg passer godt til pølsemaden eller i burgeren, i salaten eller i en salsa. De er også gode som ingrediens i en række middagsretter og kan koges, dampes, grilles eller steges.


Tomaten – rig på lykopen

De fleste af os elsker tomater. Denne grøntsag er en af de bedste kilder til karotenoiden lykopen (som giver tomaten den røde farve). Det høje indhold gælder også i hakkede tomater og puré!

Tomat indeholder også store mængder af betakaroten, samt E-vitamin, der bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress og C-vitamin, der bidrager til immunforsvarets normale funktion.

Det findes mange forskellige sorter af tomater. Det er en grøntsag som passer lige godt som snack, på madpakken eller i salaten, som på pizza, i sovser eller i tacoen.


Gulerødder – rige på betakaroten

Gulerødder indeholder store mængder fibre og vitaminer, og specielt betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen. A-vitamin bidrager til at bibeholde normal hud, normalt syn og et normalt immunforsvar. Gulerødder har også et højt indhold af kostfiber, som hjælper fordøjelsen.

Rå gulerødder kan spises som snack. Rå, revet gulerod passer godt til fisk og andre middagsretter. Den kan koges, steges i ovnen, anvendes i supper, gryderetter, rodmos eller wok. Den er desuden god at pickles eller tilsætte i kager.

Kilder: forskning.no, nhi.no, frukt.no



Ref. PP-CLV-NOR-0213