Fyld dit køleskab med disse madvarer
Fyld dit køleskab med disse madvarer!
Ikke nok med at de smager godt, de fylder ovenikøbet kroppen med vitaminer, mineraler og omega-3, hvilke er vigtige for hjerte, hjerne, syn og immunforsvar.

Fyld dit køleskab med disse...

Fyld dit køleskab med disse madvarer!


Ikke nok med at de smager godt, de fylder ovenikøbet kroppen med vitaminer, mineraler og omega-3, hvilke er vigtige for hjerte, hjerne, syn og immunforsvar.


Fyld dit køleskab med disse madvarer

Det kan være svært at orientere sig i junglen af råd, der findes, når det kommer til, hvilke typer af madvarer, der er bedst for os. Ifølge de nordiske næringsanbefalinger, er den vigtigste regel at du spiser en masse grøntsager, frugter, bælgfrugter og linser.


Fisk, vegetabilske olier, fuldkorn, fedtfattige mejeriprodukter og kød er også fødevarer, der bør indgå i en sund kost. Det er vigtigt at begrænse indtagelsen af rødt kød, forarbejdede kødprodukter, sukker, salt og alkohol. Nogle fødevarer er rigere på sundhedsfremmende vitaminer og mineraler end andre. Her er nogle fødevarer, du trygt kan lægge i din indkøbskurv.


Fed fisk – godt for hjertet, hjernen og synet

Fed fisk er rig på omega-3 fedtsyrer, proteiner og vitamin A og D, der blandt andet hjælper med at opretholde et sundt immunforsvar og er godt for muskler og knogler. Omega-3 fedtsyrer EPA og DHA er meget vigtige næringsstoffer, når kroppen skal vedligeholde et sundt hjerte, hjerne og syn.


Makrel i tomat er et godt bud på et nærende element, som du kan komme i en sandwich med god samvittighed. Måltider med fisk blive endnu mere nyttig, hvis du vælger fede fisk såsom laks, makrel, sild, ørred, hellefisk og sardiner.


Gulerødder til immunforsvaret

Gulerødderne er ikke kun til kaninerne. Gulerødder er rige på fibre og vitaminer, især betacaroten, der kan omdannes til A-vitamin i kroppen og er med til at støtte immunforsvarets normale funktion. Du kan spise gulerødder rå eller dampet, eller hvorfor ikke lave en god gulerodssuppe med krydderier såsom spidskommen og chili. Gulerodsfritter er også et langt sundere valg en pommes frites. Du kan også bruge gulerødderne, når du bager.


Blåbær indeholder antocyanosider og flavonoider

Ifølge eksperterne, spiser vi ikke nok bær. Men bær såsom blåbær er godt for krop og sundhed og det er noget du bør have fast i køleskabet. De særlige stoffer i blåbær kaldet antocyanosider og flavonoider. Friske blåbær kan anvendes i frugtsalater, morgenmadsblandinger eller smoothies.


Røde peberfrugter – rige på C-vitamin

Du skal kun spise 5 ringe, for at dække det daglige behov for C-vitamin. Kom peberfrugt i din sandwich, som topping på din pizza, salat, skåret i stave og spis dem som snacks med dip eller prøv fyldte peberfrugter til middag. C-vitamin er vigtigt for blandt andet bindevæv i hud, brusk, knogler og tænder.


Derudover er C-vitamin vigtigt for immunforsvaret. C-vitamin hjælper kroppen med at optage jern fra f.eks. fuldkorn. Fødevarestyrelsen anbefaler alle mellem 14 og 75 år at indtage omkring 75 mg C-vitamin hver dag, gennem kosten. For gravide og ammende, er anbefalingen 85 mg.


  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde normal hjertefunktion. Positiv sundhedseffekter opnås ved et dagligt indtag på 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde en normalt fungerende hjerne og syn. Positiv sundhedseffekter opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.
  • Vitamin D bidrager til at opretholde normalt immunforsvar og en normal knogle og muskelfunktion.
  • Vitamin C bidrager til normal dannelse af kollagen, hvilket er vigtigt for hud, tænder, brusk og knogler.
  • Vitamin A og C bidrager til immunforsvaret normale funktion.


Kilder: Helsedirektoratet, nrk.no, kk.no, Nordisk Kostholdsråd, Nordiska näringsrekommendationer 2012 (NNR 2012).


Ref. PP-FRI-DNK-0121