Madkassen
Gør madkassen sund og spændende
Vi giver dig her nogle tips, som gør madpakken sund og næringsrig, for store som for små.

Gør madkassen sund og...

Gør madkassen sund og spændende


Vi giver dig her nogle tips, som gør madpakken sund og næringsrig, for store som for små.


Madkassen

Sommeren er snart ovre og hverdagen starter med både job og skole. For en god start efter ferien er det vigtigt at vælge noget godt og næringsrigt til madpakken.

En god og sund frokost hjælper os både med at holde koncentrationen og humøret oppe gennem hele dagen. Vi giver dig her nogle tips til en næringsrig madpakke, som passer lige godt både til børn og voksne.


Vælg grove kornprodukter

Hvis du tager sandwich med til frokost, er det vigtigt at undgå hvidt brød og i stedet vælge grove kornprodukter så sandwichen bliver næringsrig.

Groft brød mætter i længere tid og bidrager med vigtige næringsstoffer som fibre, protein, tiamin, folinsyre, jern og selen.

Grove kornprodukter har et betydeligt højere indhold af disse næringsstoffer end det hvide brød.

Hvis du vil variere mere, kan du også vælge pitabrød, knækbrød eller chapatibrød til din madpakke.


Pålæg med omega-3 – godt for hjerte, hjerne og syn

Noget af det bedste du kan vælge som pålæg er makrel i tomat, laks eller noget andet fiskepålæg.

Pålæg med fed fisk har et højt indhold af omega-3 fedtsyrer, proteiner og vitamin A og D, som blandt andet bidrager til at bevare et normalt immunforsvar. Omega-3 fedtsyrene EPA og DHA er meget vigtige næringsstoffer, når kroppen skal bevare et sundt hjerte, hjerne og syn.

Laks er også god at bruge i salater. Eller hvorfor ikke lave en laksewrap med avocadomos, mangosalat eller friskost sammen med dine yndlingsgrøntsager?

Hvis du ikke spiser fed fisk eller kun lidt fed fisk, så mener vi hos VNP, at det kan være en god idé at tage et dagligt tilskud af fiskeolie, som kan spises af både voksne og børn fra seks år.


Spis rigeligt med grøntsager, frugt og bær for at få vitaminer.

Grøntsager, frugt og bær hører også hjemme i en god frokost. Skær frugten og grøntsagerne i mindre stykker, så de kan være i madkassen. Variér fra dag til dag, men husk altid at inkludere grøntsager. Børnene kan selv deltage og vælge, hvad de vil have.

Rå gulerødder er rige på vitamin A i form af betakaroten og andre karotenoider. To til tre gulerødder dækker faktisk dagsbehovet for vitamin A.

Cherrytomater er propfyldtemed lykopen. Peberfrugt plejer at være populært hos de mindste i familien. Derudover har peberfrugt tre gange så meget C-vitamin som en appelsin!

Æbler er rige på sunde fibre, vitamin C, E og B6, samt lidt kalcium og magnesium.

Friske bær i madkassen er både lækkert og sundt. Her kan du veksle mellem for eksempel hindbær, jordbær og blåbær.

Det er også smart at lægge lidt grønt på smørrebrødet, som for eksempel lidt salat mellem brødet og pålægget.


Tilbered madpakken aftenen før!

Morgener kan være vældigt stressede. Det kan derfor være en god idé at tilberede madpakken aftenen før og lægge den i køleskabet. Så bliver madpakken ikke bare mere gennemtænkt, du sparer også værdifuld tid næste morgen!

Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at bevare hjertets normalfunktion. Positiv sundhedseffekt opnås ved et dagligt indtag af 250mg EPA og DHA.
Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at bevare hjernen og synets normalfunktion. Positiv sundhedseffekt opnås ved et dagligt indtag af 250 mg DHA.

Kilder: Helsenorge.no, matportalen.no



Ref. PP-FRI-DNK-0013