Hvad er det klogeste du kan spise?
Hvad er det klogeste du kan spise?
Spekulerer du over hvilke madvarer som er sundest? Vi giver dig rådene for, hvad du bør fylde din tallerken med.

Hvad er det klogeste du kan...

Hvad er det klogeste du kan spise?


Spekulerer du over hvilke madvarer som er sundest? Vi giver dig rådene for, hvad du bør fylde din tallerken med.


Hvad er det klogeste du kan spise?

Sund og næringsrig mad er godt for helbredet og er et vigtigt bidrag til trivsel i hverdagen.


Vi giver dig her nogle af de fødevarer, som det gælder om at fylde godt op med, for disse indeholder vigtige vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for.


Frugt og grøntsager

Det kan ikke siges mange gange nok, hvor vigtigt det er med frugt og grønt. Sundhedsmyndighederne anbefaler os at spise fem portioner med frugt og grønt om dagen. En portion svarer til 100g om dagen.


Gode tips til at øge indtaget, hvis du ikke er så god til det, er at prøve at variere mellem forskellige sorter og gøre det til en vane at spise grøntsager og frugt som mellemmåltid.


Propfuld af vitaminer

Hvis du for eksempel spiser citrusfrugt, indtager du meget C-vitamin, som er godt for immunforsvaret. Kiwi er en anden frugt, som indeholder meget C-vitamin.


Populære grøntsager som tomat, løg, avokado og broccoli, er det bare at fortsætte med at lægge på tallerkenen! Når du spiser tomater får du karotener, hvor nogle omdannes til vitamin A i kroppen.


Broccoli indeholder betakaroten, vitamin-C og folat. Avokado er rig på sundt fedt og vitamin-E. Løg er rig på C-vitmain og folat.


Bær indeholder antocyanosider og flavonoider

Blåbær, solbær, kirsebær, vilde brombær, vilde jordbær, havebrombær, tyttebær og tranebær er alle meget rige på antocyanosider og flavonoider. Også dyrkede jordbær og amerikanske dyrkede blåbær har højt indhold.


Fed fisk

Fed fisk som laks, ørred, sild og makrel er hovedkilde til omega-3 og D-vitamin i vores kost.


Omega-3 er en fællesbetegnelse for en type langkædede, umættede fedtsyrer. To af disse omega-3 fedtsyrer kaldes EPA og DHA og tilføres kroppen gennem marine kilder som fed fisk. Kroppen kan ikke selv omdanne vegetabilsk omega-3 til EPA og DHA i større mængder, og derfor må vi tilføre det gennem kosten.


Du bør spise en ret med fed fisk til aften to gange om ugen og bruge fiskepålæg til din frokost flere gange om ugen. Et dagligt tilskud af omega-3 fra fiskeolie sikrer et stabilt indtag af disse fedtsyrer.


Æg

Æg er en sund fødevare, som indeholder vitaminer, mineraler og proteiner.


Olie

Olier som olivenolie og rapsolie indeholder store mængde af den umættede fedtsyre omega-9. Hvis du udskifter mættet fedt med umættet fedt i kosten, vil dette bidrage til at vedligeholde normale kolesterolværdier.



Ref. PP-FRI-DNK-0110