Sådan får du en sund start på dagen
Sådan får du en god start på dagen
En god start på dagen sætter tonen for resten af dagen. Vi giver dig nogle tips der rusker op i morgenrutinerne!

Sådan får du en sund start...

Sådan får du en god start på dagen


En god start på dagen sætter tonen for resten af dagen. Vi giver dig her nogle tips, der sætter fokus på morgenrutinerne!


Sådan får du en sund start på dagen

Vågner du op gnaven, stresser dig igennem morgenen og springer morgenmaden over? Så er det nok på tide at ændre på morgenrutinerne. Det skal kun små ændringer til for at få en hyggelig og god start på dagen.


Få nok søvn

Morgenstunden bliver meget nemmere, hvis du har fået en god nats søvn. Hopper du under dynen en time tidligere, kan du hurtigt få et større udbytte af næste dag. 

Det er om natten, kroppen skal lade op, og søvnen er væsentlig for energiniveauet den efterfølgende dag. Desuden er det meget lettere at skabe en god atmosfære i hjemmet, når du er udhvilet.



Start med et glas vand

Vand er nødvendig for at opretholde dine normale kropsfunktioner, og dækker væskebehovet uden at bidrage med unødvendige kalorier. Start derfor dagen med at drikke et glas vand.



Spis morgenmad

Det siges, at morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen, og forskning har vist, at de der vælger ikke at spise morgenmad, har en dårligere start på dagen, end de som spiser mad fra morgenstunden. Stå op i god tid, så du har mulighed for at lave en god morgenmad. Det tager ikke lang tid.


Din morgenmad bør indeholde afbalancerede mængder proteiner, kulhydrater og fedt sammen med vitaminer og mineraler. Brug groft brød som mætter, og som er mere næringsrigt end lyst brød. Desuden skal du spise mindre groft brød for at opnå en mæthedfornemmelse sammenlignet med lyst brød.


Variér gerne mellem f.eks. havregrød, frugtsmoothies og müsli, men pas på at den ikke indeholder for meget sukker. Blåbær, eller andre typer mørke bær, er gode bruge i din müsli.


Æg er en fin kilde til protein, og indeholder ovenikøbet vitamin A, B, D, E og K. Æg er også rige på mineraler og indeholder både jern, kalcium, natrium, kalium magnesium, fosfor, zink og selen.


Husk omega-3 som en del af kosten

Omega-3-rig fisk som f.eks. laks er fremragende som pålæg. Disse sunde fedtsyrer bidrager til normal funktion af både hjerte, hjerne og syn. Flere vælger at spise omega-3-kapsler som et tilskud til kosten for at få dækket det daglige indtag af omega-3-fedtsyrer.


Frisk luft og bevægelse

Rigtigt mange af os har stillesiddende jobs, og så kan det være en god idé at få lidt frisk luft før arbejdsdagen begynder. Tag cyklen eller gå på job, hvis du har muligheden.


At træne om morgenen kan være trættende, men hvis du kommer ind i god rutine, kan det være dejligt at få det overstået, så du har du tid til andre ting, der kan dukke op i løbet af dagen. Har du ikke tid til en ordentlig træning, kan du i stedet tage f.eks. en yoga-session eller nogle hoppe-, springe- og strækøvelser.



Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde hjertets normale funktion.
Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg. EPA og DHA.
Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde hjernens og synets normale funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg. DHA.



Ref. PP-CLV-NOR-0276