Sådan får du en sund start på dagen
Sådan får du en god start på dagen
En god start på dagen sætter tonen for resten af dagen. Vi giver dig nogle tips der rusker op i morgenrutinerne!

Sådan får du en sund start...

Sådan får du en god start på dagen


En god start på dagen sætter tonen for resten af dagen. Vi giver dig nogle tips der rusker op i morgenrutinerne!


Sådan får du en sund start på dagen

Vågner du op gnaven, stresser dig igennem morgenen og springer morgenmaden over? Så er det nok på tide at ændre på rutinerne. Det er kun små ændringer der skal til for at få en hyggelig og god start på dagen.


Få nok søvn

Morgenstunden bliver så meget nemmere hvis du har fået en god nats søvn. Hopper du under dynen en time tidligere kan du hurtigt få et stort udbytte af næste dag.
Det er om natten kroppen skal lade op, og dette giver udgangspunkt for en energifuld dag. Desuden er det så meget lettere at skabe en god atmosfære i hjemmet når du er udhvilet.


Start med et glas vand

Vand er nødvendig for at opretholde dine normale kropsfunktioner, og dækker væskebehovet uden at bidrage med unødvendige kalorier. Start derfor dagen med at drikke et glas vand.


Spis morgenmad

Det siges at morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen, og forskning har vist at de der vælger ikke at spise morgenmad, har en dårligere start på dagen end de som spiser fra morgenstunden. Stå op i god tid, så du har mulighed til at lave en god morgenmad. Det tager ikke lang tid.


Din morgenmad bør indeholde afbalancerede mængder proteiner, kulhydrater og fedt sammen med vitaminer og mineraler. Brug groft brød som mætter og som er mere næringsrigt end lyst brød. Således skal du også spise mindre for at opnå en mæthedfornemmelse.


Varier gerne med havregrød, frugtsmoothies eller müsli, men pas på at den ikke indeholder for meget sukker. Blåbær eller andre typer mørke bær er gode bruge i din müsli.


Æg er en fin kilde til protein, og indeholder ovenikøbet vitamin A, B, D, E og K. Æg er også rige på mineraler og indeholder både jern, kalcium, natrium, kalium magnesium, fosfor, zink og selen.


Husk omega-3 som en del af kosten

Omega-3-rig fisk, eksempelvis laks er fremragende som pålæg. Disse sunde fedtsyrer bidrager til normal funktion af både hjerte, hjerne og syn. Flere vælger at spise omega-3-kapsler som et tilskud til kosten, for at få dækket det daglige indtag af omega-3-fedtsyrer.


Frisk luft og bevægelse

Rigtigt mange af os har jobs, hvor vi sidder stille hele dagen. Så kan det være en god idé at få lidt frisk luft før arbejdsdagen begynder. Tag cyklen eller gå på job, hvis du har muligheden.


At træne om morgenen kan være trættende, men hvis du kommer ind i god rutine, kan det være dejligt at få det overstået og dermed du du tid til andre ting, der kan dukke op i løbet af dagen. Har du ikke tid til en ordenlig træning, kan du i stedet tage f.eks. en yoga-session eller nogle hop, spring, stræk og bøje-øvelser.



Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde hjertets normale funktion.
Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg. EPA og DHA.
Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde hjernens og synets normale funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg. DHA.



Ref. PP-CLV-NOR-0276