Sådan spiser du bæredygtigt
Sådan spiser du bæredygtigt
En kost med mere frugt, grønt og fisk og mindre kød er ikke kun sundere, men også mere bæredygtigt. Madspild har også stor indfyldelse på klima og miljø. Vi giver dig tips til mere bæredygtig kost.

Sådan spiser du bæredygtigt

Sådan spiser du bæredygtigt


En kost med mere frugt, grønt og fisk og mindre kød er ikke kun sundere, men også mere bæredygtigt. Madspild har også stor indfyldelse på klima og miljø. Vi giver dig tips til en mere bæredygtig kost.


Sådan spiser du bæredygtigt

I dag er mange af os ikke kun interesseret i at leve sundt, vi ønsker også, at det vi spiser skal være bæredygtigt.


Flere og flere laver maden fra bunden og handler lokalt og økologisk. Saftfremstilling, syltning og saltning er mere oppe i tiden end det har været i mange årtier. Der er også en tendens til, at flere vælger vegetarmad eller afprøver vegansk kost.


Kassér mindre mad

Vi begynder også at bliver mere bevidste om, hvor meget mad, som havner i skraldespanden. Faktisk bliver en trediedel af maden, som produceres på verdensplan aldrig spist. Dette skyldes spild på alle niveauer fra producent til forbruger.


For at kassere mindre mad i hverdagen, er det klogt at planlægge indkøbene og bruge indkøbslister. Ryd også op i køleskabet, så du ved, hvad du har.


Sørg desuden for, at du opbevarer din mad rigtigt. Husk at køleskabet skal holdes på mellem 2 og 4 grader. Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt at kassere maden, selvom datoen er overskredet. Kontroller om maden er iorden!


Andre gode tips er at fryse brød, som ikke skal spises næste dag og have «restedage» før du handler ny mad!


Spis mere plantebaseret

Vi bruger mindre energi og ressourcer, hvis vi spiser korn, frugt og grønt istedet for at bruge det til dyrefoder. Desuden er disse nogen af de vigtigste og mest næringsrige madvarer vi har.


Ingen mad er mere lokal, end den du selv dyrker. Kartofler, gulerødder, urter, tomater, squash og sukkerærter er blandt planter, som er forholdsvis enkle at dyrke hjemme i haven.


Et andet tip er at udnytte sæsonerne. Pluk blåbær om sommeren eller tag på svampetur om efteråret!


Spis fisk

Fisk er blandt andet en vigtig kilde til vitamin D, selen, jod og langkædede omega-3 fedtsyrer. Nogle bestande kan været truet af overfiskning, så det er derfor klogt at sætte sig ind i, hvilke arter, det er bæredygtige at købe.


Rejer, sej, torsk og kuller er til eksempel certificeret som bæredygtige arter af Marine Stewardship Council (MSC). Dette er verdens førende og mest anerkendte, uafhængige certificerings- og økomærkningsprogrammer for fiskeri af vildfanget fisk.


Bæredygtigt omega-3 af høj kvalitet

Hvis du kun spiser lidt fed fisk, anbefaler VNP et dagligt tilskud af omega-3 fra fiskeolie. Du bør også være opmærksom, hvis du bruger kosttilskud, og undersøge om disse er bæredygtigt produceret.


Som en del af Pfizer-koncernen er Vesterålens Naturprodukter (VNP) medlem af Global Organization for EPA and DHA omega-3S (GOED).


GOED består af markedets førende producenter og leverandører af omega-3 fedtsyrer EPA og DHA sætter en høj etisk standard for sine medlemmer. Du kan derfor være sikker på, at vore omega-3 produkter er af meget høj kvalitet!


Certificeret af Friend of the Sea

Hertil kommer, at flere af vores omega-3 produkter nu også er certificeret af "Friend of the Sea" - en førende international certificering for produkter, der stammer fra bæredygtigt fiskeri og havbrug. Vi i VNP bekymrer os om miljøet, og er stolte over, at vores Active-serie har passeret nåleøjet for Friend of the Sea certificering!



Kilder: Regjeringen.no, Naturvernforbundet


Ref. PP-CLV-NOR-0183