Sund og dejlig vinterhygge
Sund og dejlig vinterhygge
Når det er koldt og mørkt udenfor, har vi ofte lyst til at unde os selv noget ekstra. Så er det let at ty til chokolade! Men der findes alternativer som både er særdeles smagfulde og sunde.

Sund og dejlig vinterhygge

Sund og dejlig vinterhygge


Når det er koldt og mørkt udenfor, har vi ofte lyst til at unde os selv noget ekstra. Så er det let at ty til chokolade! Men der findes alternativer, som både er særdeles smagfulde og sunde.


Sund og dejlig vinterhygge

Blåbær

Blåbær indeholder gode næringsstoffer som E-vitamin, C-vitamin og folat.


E-vitamin bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress, mens C-vitamin bidrager til et normalt immunforsvar og er med til at øge optaget af jern fra andre madvarer. Folat bidrager til at reducere træthed og udmattelse, mens kostfibre er godt for fordøjelsen.


Und dig selv en blåbærsmoothie et par gange om ugen. Du kan også prøve at blende lidt ingefær, sukker, yoghurt og frosne blåbær, det er ren vinterhygge!


Blåbærpandekager er en anden klassikker til både morgenmad og frokost. Lav dem med groft mel og havregryn, så kan du hygge dig med god samvittighed.


Sundere udskejelser

Når du har lyst til noget lækkert, er det en god idé at kende til de sundeste udskejelser. Popcorn har for eksempel væsentligt færre kalorier end kartoffelchips!


Vælger du at skære en masse grøntsager ud og lave en mager dip baseret på hytteost eller yoghurt, får du også en masse gode vitaminer og mineraler.


Et andet godt tip er tortilla-chips lavet af tortillapandekager. Du kan for eksempel krydre med salt, peber og paprika og pensle dem med olivenolie. Steges i ovnen ved 180 grader i 10-15 minutter. De passer i øvrigt rigtigt godt sammen med en hjemmelavet guacamole.


Stop sukkertrangen

En frugtsalat med yoghurt og honning er som regel effektivt, hvis du skal tilfredsstille sukkertrangen.


Ellers kan du prøve at skære et æble i både og krydre bådene med kanel. Let og overraskende lækkert - ligesom en banan blandet med rosiner og et drys kanel.


Et andet smagfuldt tip er varm mælk med ingefær, citron og måske lidt honning. Så får du også en masse gode næringsstoffer som proteiner, jod og calcium.


Kilde: godt.no, frukt.no, vektklubb.no


Ref. PP-FRI-NOR-0359