Sunde trends du bør prøve!
Sunde trends du bør prøve!
Der dukker hele tiden nye trends op indenfor kost og sundhed. Det er ikke alle, der holder lige længe, men her er nogle der står distancen.

Sunde trends du bør prøve

Sunde trends du bør prøve!


Der dukker hele tiden nye trends op indenfor kost og sundhed. Det er ikke alle, der holder lige længe, men her er nogle der står distancen.


Sunde trends du bør prøve!

Alt nyt er spændende, og indenfor kost og sundhed er der hele tiden nye trends, der bliver populære. Man alt der er ”in” er ikke nødvendigvis lige effektivt. Vi rådgiver dig om nogle af de trends, som det faktisk kan betale sig at afprøve.


Chiafrø med omega-3

Chiaplanten kommer fra Latinamerika, navnet kan oversættes til olieagtig, noget som kan komme af at chiafrøet indeholder store mængder af både omega-3 og omega-6 fedtsyrer, og desuden proteiner og mineraler.


Du kan knuse chiafrøene eller spise dem hele. Tilsæt gerne lidt til din morgenmadsgrød eller strø dem ud over salaten. Du kan faktisk bytte et helt æg ud med knuste chiafrø, når du bager. Rør 2-3 spiskeskefulde chiafrø ud i 2,5 deciliter vand. Lad blandingen stå i 15 minutter. Dette erstatter et æg i opskriften.


Ifølge EU er den øvre grænse for dagligt indtag af chiafrø 15 gram.


Madvarer og grøntsager direkte til døren

At få mad bragt direkte hjem til døren er en trend, som hele tiden øges i popularitet. I flere og flere dele af landet tilbydes der abonnement på en kasse med alt fra økologisk mad og raw food til kasser med frugt og grønt eller hverdagsmiddage med tilhørende opskrift. Kasserne leveres direkte til døren eller står til afhentning tæt på din bopæl.


Du ikke bare sparer tid ved at få maden direkte hjem, du slipper også for at planlægge og handle, du får en mere varieret kost, du får ny inspiration og maden koster endda mindre.


Veganermad

Vegansk kost er ydermere en sag, som er på vej op ad trendbarometeret. Der åbner nye veganske restauranter i storbyerne og der findes også veganske madkasser til at bestille hjem. Nogle vælger at blive veganere af sundhedsmæssige årsager, mens andre gør det af hensyn til miljøet eller dyrene.


Det er især de yngre, der vælger at hoppe på disse trends og ifølge den svenske avis Dagens Nyheter, kan man se en forandring i Stockholms restaurationsmiljø, hvor der åbner flere og flere veganske restauranter.


Kosten er baseret på grøntsager, frugt, korn, soyaprodukter, frø, nødder, linser og bønner. Men en vegansk kost kræver at du er bevidst om, hvad du spiser og hvilke næringsstoffer, du kan have brug for tilskud af, blandt andet vitamin D og B12, jod, omega-3 og kalcium kan være svært at få nok af.


For mange kan det dog måske være lidt drastisk at begynde med en helt ren vegansk kost, men man kan sagtens starte med at spise vegansk nogle dage om ugen. Måske opdager du både nye smage og gode madretter.


Ref. PP-FRI-DNK-0026