Dårlige vaner, du bør droppe
Dårlige vaner, du bør droppe
Når du bliver bevidst om dine uvaner, er det meget lettere at slippe af med dem. Her er nogle af de mest almindelige fælder.

Dårlige vaner du bør droppe

Dårlige vaner, du bør droppe


Når du bliver bevidst om dine uvaner, er det meget lettere at slippe af med dem. Her er nogle af de mest almindelige fælder.


Dårlige vaner, du bør droppe

Nogle vaner er dårligere end andre. Og med en usund livsstil, er der mange uvaner at blive kvit. Det kan føles umuligt at ændre på noget, du har vænnet dig til at gøre igennem mange år.


Desuden hænger dårlige vaner ofte sammen med andre gøremål. For eksempel kan mange af os lide at hygge med slik eller chips, når vi ser tv.

Ofte skal der dog mindre til at ændre på disse vaner, end vi tror!



Springe morgenmaden over

De fleste af os har lært, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Alligevel er der mange, der dropper morgenmaden. Der er for så vidt debat om, hvorvidt det virkelig er det vigtigste måltid, men meget tyder på, at det i hvert fald er utrolig vigtigt. Morgenmaden gør os klar til at præstere både fysisk og psykisk i dagens løb.


Det er blandt andet påvist, at elever, der spiser morgenmad, er mindre hyperaktive, har mindre skolefravær og får bedre karakterer end elever, der ikke spiser morgenmad. Mange mener også, at det at spise morgenmad giver bedre måltidsvaner resten af dagen.


For at ændre denne uvane er det en god idé at sætte god tid af, så du kan nyde en rolig og hyggelig start på dagen. Hvis du aftenen før planlægger, hvad du skal spise næste morgen, og eventuelt sætter maden klar i køleskabet, bliver det endnu enklere at ændre vanen.


En fristende morgenmad vil også være med til at øge appetitten om morgenen. Et godt og sundt morgenmadsvalg kan for eksempel være røræg med røget laks – så får du både protein og omega-3.


Et andet sundt alternativ kan være yoghurt naturel med hjemmelavet müsli eller frugt/bær, som er rige på vitaminer og mineraler. Eller hvorfor ikke lave en smoothie og sætte i køleskabet aftenen før?


Siddefælden

I dag sidder de fleste af os ned meget af dagen, både på arbejdet og derhjemme. Mange af os går i den fælde, at vi ikke får rejst os nok fra kontorstolen eller sofaen. At bevæge sig er ellers forebyggende for mange sundhedsproblemer og giver os god energi.


Myndighedernes anbefalinger om fysisk aktivitet inkluderer en anbefaling om at børn, unge, voksne og ældre bør reducere stillesiddende aktiviteter i hverdagen. Det betyder, at vi må forsøge at få mere bevægelse ind i vores dag.


Et enkelt sted at begynde er for mange at gå eller cykle til arbejde – eller hen til stoppestedet eller stationen. Gør det til en vane at tage trappen i stedet for elevatoren. Gå, når du skal ud at handle. Gå en lille tur i frokostpausen. Det anbefales også at strække sig lidt hver time.


Bestem dig for, at du ikke vil sætte dig i sofaen, når du kommer hjem. Gå istedet en aftentur, lav lidt havearbejde, eller meld dig på et nyt træningshold.


At ændre én vane kan desuden føre til at flere dårlige vaner forsvinder, som eksemplet med at hygge sig med chips foran fjernsynet.


Kalorietælling

Er du en af dem, der ønsker at tabe nogle kilo og straks går i gang med at tælle kalorier, men hurtigt giver op, fordi vægten ikke ændrer sig?


Hvis du ønsker et varigt vægttab, er kalorietælling ikke den bedste metode ifølge eksperterne. Det handler nemlig snarere om, at du vælger den rigtige mad med de rigtige kalorier. Hvis du får for få kalorier stopper din forbrænding, og du risikerer at gå glip af vigtige næringsstoffer.


Desuden er der ikke mange, der orker kalorietælling over længere tid.


Grøntsager er et godt eksempel på kaloriefattig mad, du kan spise meget af. Derfor bør alle hovedmåltider indeholde grønt. Andre madvarer med sundt fedt bidrager til en længere mæthedsfølelse.


Når du tæller kalorier og kun spiser lidt i løbet af dagen, er der større risiko for at træffe usunde valg og overspise, når sulten tager overhånd. Det er derfor bedre at udskifte madvarer med sundere alternativer – som frugt og mørk chokolade i stedet for kage, vælg en magrere ost, osv.


Være inde hele dagen

Udeliv kan ofte blive fravalgt i en travl hverdag. Men får du for lidt dagslys, kan det gå ud over både din sundhed og dit humør.


Mange af os bruger for meget tid i rum med tæt og dårlig luft i løbet af en dag. Så er det let at miste både koncentrationen og kreativiteten. Når vi kommer ud, føler vi ofte, at det letter i hovedet, og at humøret stiger.


Problemet for os her i Norden er, at vi får for lidt sollys om efteråret og vinteren, og at mange af os også tilbringer meget tid indendøre resten af året.


Et dansk studie viste, at folk, som arbejdede ude, var i bedre humør end folk, som arbejdede inde. Desuden viste forskningsresultater fra Skotland, at folk som løb, cyklede eller gik ture i naturen havde mindre risiko for at udvikle dårlig mental sundhed, end folk som trænede indenfor.


Sove for lidt

I dag er der meget fokus på sundhed, men en af de største fælder, mange går i, er, at de ikke prioriterer at få nok søvn. Søvn kan have stor indflydelse på vores generelle sundhedstilstand.


En af kilderne til dårlig søvn er en livsstil præget af stress og dårlige rutiner før sengetid. Derfor er det vigtigt at tage sig af livets udfordringer og problemer på andre tidspunkter end lige inden du lægger dig til at sove.


Gør det til en vane at stå op på omtrent samme tid i hverdagene og i weekenden. Sørg for at soveværelset er mørkt og har moderat temperatur. Undgå også tunge måltider lige inden sengetid eller at gå i seng på tom mave.


Det vigtigste er, at du lytter til din krop, hviler dig, når du trænger til det – og forbereder en god nattesøvn.



Ref. PP-FRI-NOR-0406