Selfie på stranden
Fem ting som vi elsker ved sommeren!
Sommeren er en årstid som mange af os længes efter. Her er nogle af de ting vi allerbedst kan lide ved sommer.

Fem ting som vi elsker ved...

Fem ting som vi elsker ved sommeren!


Sommeren er en årstid som mange af os længes efter. Her er nogle af de ting vi allerbedst kan lide ved sommer.


Selfie på stranden

1. Sol og varme

Sol og varme i sommerferien er noget af det vigtigste, specielt for mange af os i norden – uanset om vi skal ud af at rejse, skal i sommerhuset eller blot skal slappe af dehjemme. Når solen skinner, er vi mere udendørs og bliver gladere i både krop og sind.


D-vitamin

I løbet af sommeren får vi masser af D-vitamin, fordi solens stråler på huden, stimulerer kroppens produktion af D-vitamin, i perioden september og april får vi meget mindre D-vitamin fra solen. D-vitamin bidrager til at opretholde et normalt immunforsvar, et normalt skelet og en normal muskelfunktion.


Solcreme

Mange af os føler os lide pænere med lidt solbrun hud. Men det er vigtigt at beskytte sig mod solen, både for de store og de små igennem ferien - specielt når vi rejser til sydligere breddegrader hvor solen ofte er vældig stærk. Det er vigtigt at smøre sig ind og have en socreme med høj SPF.


2. Badning

Mange af os kan ikke få fat i badetøjet hurtigt nok om sommeren. Nogle vil bade i havet, mens andre helst vil ligge ved at pool eller på stranden i udlandet og tage sig en dukkert når det bliver alt for varmt. Andre dykker direkte i havet fra båden mens andre helst finder en stille sø i skoven, når det skal bades på en solrig dag.


Holder dig i form

For mange af os hører badning og sommer sammen som hånd i handske. Men det er ikke kun forfriskende at tage sig en dukkert. Svømning er desuden en god måde at holde sig i form på. Du opbygger ikke bare muskler, ligeldes kan svømning have en beroligende og afslappende effekt på os.


3. Friske bær

Nogle ting er virkeligt sommerlige, og friske bær er en af disse ting! I løbet af sommeren nyder vi nyplukkede danske jordbær og vi er glade for en blåbærtur i skoven, vi plukker desuden gerne vilde hindbær og laver og gerne ribssaft.


Gode kilder til antocyanosider, vitaminer og mineraler

Disse bær er ikke kun vidunderligt gode at spise, de er også nærende, så det er bare at spise løs. Blåbær og hindbær får f.eks. sin blå og røde farve fra farvestofferne antocyanosider. Bær indeholder desuden varierande mængder C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, kalium, magnesium og fibrer.

Hvis du ønsker at fryse bær, så kan du bevare de fleste næringsstoffer ved at fryse dem hurtigt og jævnt.


4. Oplev nye steder

Noget af det mest spændende for os, er at rejse væk på ferie og opleve nye steder. Aldrig før har det været så nemt at kommer ud i verden, og danskerne rejser både oftere og længere end før.


Mad og drikke

Mad og drikke bliver stadig vigtigere for rejseoplevelsen og vi ønsker at prøve noget nyt når vi er væk. Men mange af os har oplevet maveproblemer og nedsat appetit. Ofte kan problemerne komme af at vi ikke er vandt til den fremmede bakteriekultur.


Mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier bør være en naturlig dej af dit rejseapotek! Ud over at have nogle forholdsregler, når det kommer til fødevarer, bør du også have håndsprit med og være omhyggelig med håndhygiejnen.


5. Grillsæsonen

Hvis vejret er godt, kan du hurtigt genkende duften af grill, i dit kvarter, på stranden og i parkerne. Sommeren er grillsæson og selv om der bliver spist mange pølser og burgere, så er der mange der har fundet på nogle sundere og mere spændende alternativer.


Fed fisk med omega-3 på grillen

Fed fisk er noget af det sundeste du kan grille, eftersom den er rig på omega-3 fedtsyrer, proteiner og D-vitamin, som blandt andat bidrager til at opretholde et normalt immunforsvar. Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA er meget vigtige når kroppen skal vedligeholde hjertet, hjernen og synet.

Fed fisk såsom laks, makrel og ørred smager fantastiskt godt på grillen og er let at variere. Pak gerne fisken ind i folie sammen med grøntsager eller lav burgere eller fiskespyd.

  • Omega-3fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at bibeholde hjertets normale funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at bibeholde hjernens og synets normal funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.



Ref. PP-BIF-SWE-0014