Selfie på stranden
Fem ting vi elsker ved sommeren!
Sommeren er en årstid som mange af os længes efter. Her er nogle af de ting vi allerbedst kan lide ved sommer.

Fem ting som vi elsker ved...

Fem ting vi elsker ved sommeren!


Sommeren er en årstid som mange af os længes efter. Her er nogle af de ting, vi allerbedst kan lide ved sommeren.


Selfie på stranden

1. Sol og varme

Sol og varme i sommerferien er noget af det vigtigste, specielt for mange af os i Norden – uanset om vi skal ud af at rejse, skal i sommerhus eller blot skal slappe af derhjemme. Når solen skinner, er vi mere udendørs og bliver gladere i både krop og sind.


D-vitamin

I løbet af sommeren får vi masser af D-vitamin, fordi solens stråler stimulerer kroppens produktion af D-vitamin, når den rammer vores hud. I perioden fra september til april får vi meget mindre D-vitamin fra solen. D-vitamin bidrager til at opretholde et normalt immunforsvar, et normalt skelet og en normal muskelfunktion.


Solcreme

Mange af os føler os lide pænere med lidt solbrun hud. Men det er vigtigt at beskytte sig mod solen om sommeren, både for de store og de små - specielt når vi rejser til sydligere himmelstrøg, hvor solen ofte er stærkere end herhjemme. Det er vigtigt at smøre sig ind og have en solcreme med høj SPF.


2. Badning

Mange af os kan ikke vente med at springe i bølgerne om sommeren. Nogle vil bade i havet, mens andre helst vil ligge ved at pool eller på stranden i udlandet og tage sig en dukkert, når det bliver alt for varmt. Andre dykker direkte i havet fra båden, mens nogen helst finder en stille sø i skoven, når der skal bades på en solrig dag.


Holder dig i form

For mange af os hører badning og sommer sammen som hånd i handske. Men det er ikke kun forfriskende at tage sig en dukkert. Svømning er nemlig en god måde at holde sig i form på. Ikke nok med at svømning opbygger muskler, så har svømning tilmed en beroligende og afslappende effekt på os.


3. Friske bær

Nogle ting er virkeligt sommerlige, og friske bær er en af disse ting! I løbet af sommeren nyder vi nyplukkede danske jord- og hindbær, blåbær fra skoven og så laver nogen af os gerne ribssaft.


Gode kilder til antocyanosider, vitaminer og mineraler

Disse bær er ikke kun vidunderligt gode at spise, de er også nærende, så det er bare at spise løs. Blåbær og hindbær får f.eks. sin blå og røde farve fra farvestofferne antocyanosider. Bær indeholder desuden varierande mængder C-, A- og E-vitamin, kalium, magnesium og fibre.


Hvis du ønsker at fryse bær til senere brug, er du så heldig, at du kan bevare de fleste næringsstoffer i bærene ved at fryse dem hurtigt og jævnt.


4. Oplev nye steder

Noget af det mest spændende for os er at rejse væk på ferie og opleve nye steder. Aldrig før har det været så nemt at komme ud i verden, og danskerne rejser både oftere og længere end førhen.


Mad og drikke

Mad og drikke bliver stadig vigtigere for rejseoplevelsen og vi ønsker at prøve noget nyt, når vi er væk. Men mange af os har oplevet maveproblemer og nedsat appetit som følge heraf. Ofte kan problemerne komme af at vi ikke er vant til den fremmede bakteriekultur.


Mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier bør være en naturlig del af dit rejseapotek! Ud over at tage sine forholdsregler, når det kommer til fødevarer, bør du også have håndsprit med og være omhyggelig med håndhygiejnen.


5. Grillsæsonen

Hvis vejret er godt, kan du som regel hurtigt opfange duften af grill fra dine naboer, på stranden og i parkerne. Sommeren er grillsæson og selv om der bliver spist mange pølser og burgere, er der mange der har fundet på nogle sundere og mere spændende alternativer.


Fed fisk med omega-3 på grillen

Fed fisk er noget af det sundeste, du kan grille, eftersom de er rige på omega-3 fedtsyrer, proteiner og D-vitamin, som blandt andat bidrager til at opretholde et normalt immunforsvar. Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA er meget vigtige, når kroppen skal vedligeholde hjertet, hjernen og synet.

Fed fisk såsom laks, makrel og ørred smager fantastiskt godt på grillen og er let at variere. Pak gerne fisken ind i folie sammen med grøntsager eller lav burgere eller fiskespyd.

  • Omega-3fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at bibeholde hjertets normale funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at bibeholde hjernens og synets normal funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.



Ref. PP-BIF-SWE-0014