Foråret er godt for sundheden!
Foråret er godt for sundheden!
Nu er foråret her for alvor. Dagene er både længere og varmere og vi tilbringer mere tid ude. Men vidste du at foråret faktisk har en direkte positiv effekt på sundheden?

Foråret er godt for sundheden

Foråret er godt for sundheden!


Nu er foråret her for alvor. Dagene er både længere og varmere og vi tilbringer mere tid ude. Men vidste du at foråret faktisk har en direkte positiv effekt på sundheden?


Foråret er godt for sundheden!

Sikre tegn på at foråret er ankommet er blandt andet hvide skovbunde, følfod i grøftekanterne og trækfuglene, der vender hjem. Temperaturen stiger ligeledes og dagene bliver længere.

Men har du nogensinde overvejet, at følelsen af at være mere energisk og glad også kan være forårstegn?


Vi bliver gladere

Forskning viser nemlig, at dit humør stuger, hvis bare du tilbringer så lidt som 30 minutter ude i solen. I Skandinavien er der mange, der godt kan lide at være ude året rundt, men for en stor del af os er solen og lidt varmere dage det skub, vi har brug for for at komme ud – og dermed stiger humøret altså.


Dagene er længere

Længere dage har også en effekt på sindstilstanden. Store studier viser, at der bliver flere depressionstilfælde om efteråret og vinteren. Lys er den vigtigste regulator af vores døgnrytme. SAD (vinterdepression) er for eksempel stærkt knyttet til længden på dagen. De ekstra timer med sollys om foråret har derfor en stor effekt.

I øvrigt øger vi aktivitetsniveauet, når det er lysere, og træning er også god medicin mod depression.


Solen tilfører D-vitaminer

Jo mere tid udendørs i solen, desto mere D-vitamin tilføres kroppen, som er vigtig for immunforsvaret og knoglerne. Du kan også få D-vitamin ved at spise fed fisk såsom laks, makrel, helleflynder og sild samt lever og æg. Mange tager også D-vitamin som et kosttilskud for at opfylde behovet.

Hvis du tager 3 kapsler dagligt får du 7,5 mikrogram D-vitamin oveni det du får gennem den mad, du indtager. Samtidig får du de sunde omega-3-fedtsyrer.


Forårsrengøring er sundt

Forårsrengøring, som er en tradition i forårshalvåret, er endda også sundt for kroppen. Forskning viser, at vores hjem bliver et sundere sted at være, hvis du gør forårsrent, eftersom dette er en årstid hvor mange kæmper med allergier.


Desuden viser studier, at et ryddeligt hjem gør det lettere at fokusere på andre ting, ergo giver det dig et ryddeligt sind. Så er det bare at finde skurekosten frem!


Nyd foråret!



Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde hjertets normalfunktion. Positiv effekt opnås ved et daglig indtag på 250 mg EPA og DHA.

Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde hjernens og synets normalfunktion. Positiv effekt opnås ved et daglig indtag på 250 mg DHA.

D-vitamin bidrager til et normalt immunforsvar og til at opretholde et normalt skelet.


Huffington Post, P4,



Ref. PP-FRI-DNK-0111