Gå et sundt efterår i møde
Gå et sundt efterår i møde
Det er let at synke ned i sofaen på mørke og regnfulde efterårsaftener. Der kommer ofte også lysten til at ligge sunde spise- og træningsvaner på hylden. Sådan kan du undgå fælderne.

Gå et sundt efterår i møde

Gå et sundt efterår i møde!


Det er let at synke ned i sofaen på mørke og regnfulde efterårsaftener. Der kommer ofte også lysten til at ligge sunde spise- og træningsvaner på hylden. Sådan kan du undgå fælderne.


Gå et sundt efterår i møde

Med efterårsvejret og mørkere aftener får mange af os mest lyst til at holde os indendørs og hygge os med en film eller TV-serie, og noget sødt at spise. Mange mister motivationen til at holde på gode vaner og aktivitetsniveauet falder fordi vi ikke orker at gå ud.

Men at hygge sig kan godt kombineres med en sund livsstil! Vi giver dig tipsene her.


«Kartoffelchips» fulde af sunde næringsstoffer.

I efterårssæsonen er der mange dejlige grøntsager at vælge imellem. Hvorfor ikke prøve at lave dine egne kartoffelchips som du kan hygge dig med i din yndlingsstol? De er både gode og sunde så længe du bager dem i ovnen. Billigt er det tilmed også!

De fleste rodgrøntsager kan bruges som rødbeder, søde kartofler og gulerod til squash, pastinak og kålroe, som i øvrigt kaldes for Nordens Appelsin på grund af det høje indhold af Vitamin C. Du skal bruge en kartoffelskræller eller en ostehøvl for at lave kartoffelchipsene. Pensel lidt olie udover en bagepapirklædt bradepande og læg grønssagsskiverne udover. Så er det bare at bruge fantasien og prøve med forskellige krydderier til at strø henover. De skal i ovnen ved 120-150°C og så skal de bages i ca. 15 minutter. Hold øje med dem undervejs, for de kan godt blive lidt brændte. Læg skiverne på en rist med køkkenrulle e.l. Når det er helt afkølet, så stivner de og bliver sprøde.


Bær er en sund snack

Undgå at have godter i køkkenskabet. Det er let at unde sig selv noget godt tit og ofte hvis du har slik og andre godter liggende. Fyld i stedet op med frugt og bær.

I år har for eksempel blåbærsæsonen været speciel god. Mange har været ude og plukke i bøtter og spande. Blåbær passer godt som snack sammen med vaniljeskyr. Eller lav en herlig blåbærsmoothie af blåbær, banan, yoghurt natural og en teske honning.

De specielle stoffer i blåbær kaldes antocyanosider og flavonoider, og er blandt andet med til at give bærene den blå farve.


Få Vitamin D i efterårssolen.

Mindre sollys betyder at din hjerne producerer mere af hormonet melatonin, som kan gøre dig søvnig. Efterårsnaturen byder på mange lækre farver – Kommer du ud på en tur når efterårssolen skinner vil du med garanti ikke fortryde! Da får kroppen tiltrængt lys og Vitamin D.

En hurtig tur udenfor i dagslys i frokostpausen kan derfor gøre underværker. Desuden forebygger regelmæssig motion mod livsstilssygdomme og har positiv effekt på humøret.

Er du usikker på om du får nok Vitamin D i efteråret er fed fisk som laks og makrel gode kilder. Som supplement kan et omega-3 kosttilskud med Vitamin D være et godt alternativ til dig som ønsker mere af «solvitaminet».


Hygge er mere end mad.

Husk også at hjemmehygge ikke behøver at være mad. Spil god musik du kan lide. Tænd stearinlys og læs en god bog eller et nyt ugeblad. Tag et varmt bad eller prøv en hjemmelavet ansigtsmaske. Smut forbi en tebutik og køb nye sorter som du kan hygge dig med.

Er du fingernem er der mange småprojekter du kan gå igang med – fra strikning, hækling og syning til renovering af møbler.

Vi ønsker dig et herligt og sundt efterår!

Vitamin D bidrager til kroppens normale optag af kalcium, og til at opretholde normal muskelfunktion og normale knogler. Vitamin C bidrager til normal energiomsætning og til at reducere træthed og udmattelse. Vitamin C og D bidrager til immunforsvarets normale funktion.



Ref. PP-CLV-NOR-0203