Gå et sundt efterår i møde
Gå et sundt efterår i møde
Det er let at synke ned i sofaen på mørke og regnfulde efterårsaftener. Der kommer ofte også lysten til at ligge sunde spise- og træningsvaner på hylden. Sådan kan du undgå fælderne.

Gå et sundt efterår i møde

Gå et sundt efterår i møde!


Det er let at synke ned i sofaen på mørke og regnfulde efterårsaftener. Der kommer ofte også lysten til at ligge sunde spise- og træningsvaner på hylden. Sådan kan du undgå fælderne.


Gå et sundt efterår i møde

Med efterårsvejret og mørkere aftener får mange af os mest lyst til at holde os indendørs og hygge med en film eller TV-serie og noget sødt at spise. Mange mister motivationen til at holde på gode vaner og aktivitetsniveauet falder, fordi vi ikke orker at gå ud.

Men at hygge sig kan godt kombineres med en sund livsstil! Vi giver dig tipsene her.


«Kartoffelchips» fulde af sunde næringsstoffer.

I efterårssæsonen er der mange dejlige grøntsager at vælge imellem. Hvorfor ikke prøve at lave dine egne kartoffelchips som du kan hygge dig med i din yndlingsstol? De er både gode og sunde, så længe du bager dem i ovnen. Billigt er det tilmed også!

De fleste rodgrøntsager kan bruges: rødbeder, søde kartofler og gulerødder, men også squash, pastinak og kålroe, som i øvrigt kaldes for Nordens Appelsin på grund af det høje indhold af Vitamin C. Du skal bruge en kartoffelskræller eller en ostehøvl for at lave kartoffelchipsene. Pensl lidt olie udover en bagepapirklædt bradepande og læg grønssagsskiverne herpå. Så er det bare at bruge fantasien og strø forskellige krydderier henover. De skal så bages i ovnen ved 120-150°C i ca. 15 minutter. Hold øje med dem undervejs så de ikke brænder på. Læg skiverne på en rist med køkkenrulle eller lignende. Når de er helt afkølede, stivner de og bliver sprøde.


Bær er en sund snack

Undgå at have snacks i køkkenskabet. Det er let at unde sig selv noget godt lidt for ofte, hvis du har slik og andre godter liggende. Fyld i stedet op med frugt og bær.

I år har for eksempel blåbærsæsonen været speciel god. Mange har været ude og plukke i bøtter og spande. Blåbær passer godt som snack sammen med vaniljeskyr. Prøv også en herlig blåbærsmoothie af blåbær, banan, yoghurt natural og en teskefuld honning.

De specielle stoffer i blåbær kaldes antocyanosider og flavonoider, og er blandt andet med til at give bærene den blå farve.


Få Vitamin D i efterårssolen.

Mindre sollys betyder, at din hjerne producerer mere af hormonet melatonin, som kan gøre dig søvnig. Efterårsnaturen byder på mange flotte farver, så kom ud på en tur, når efterårssolen skinner, og du vil med garanti ikke fortryde det! Da får kroppen tiltrængt lys og vitamin D.

En hurtig tur udenfor i dagslys i frokostpausen kan derfor gøre underværker. Desuden forebygger regelmæssig motion mod livsstilssygdomme og har positiv effekt på humøret.

Er du usikker på om du får nok Vitamin D i efteråret er fed fisk som laks og makrel gode kilder. Som supplement kan et omega-3 kosttilskud med Vitamin D være et godt alternativ til dig der ønsker mere af «solvitaminet».


Hygge er mere end mad.

Husk også at hjemmehygge ikke behøver at være mad. Lyt til din yndlingsmusik, tænd stearinlys og læs en god bog eller et nyt ugeblad. Tag et varmt bad eller prøv en hjemmelavet ansigtsmaske. Smut forbi en tebutik og køb nye sorter som du kan hygge dig med.

Er du fingernem er der mange småprojekter du kan gå igang med – fra strikning, hækling og syning til renovering af møbler.

Vi ønsker dig et herligt og sundt efterår!


Vitamin D bidrager til kroppens normale optag af kalcium, og til at opretholde normal muskelfunktion og normale knogler. Vitamin C bidrager til normal energiomsætning og til at reducere træthed og udmattelse. Vitamin C og D bidrager til immunforsvarets normale funktion.



Ref. PP-CLV-NOR-0203