Nyd livet om efteråret
Nyd livet om efteråret
Efteråret behøver ikke være hårdt for krop og sjæl. Med nogle små greb i hverdagen, kan du gå et sundt og herligt efterår i møde.

Nyd livet om efteråret

Nyd livet om efteråret


Efteråret behøver ikke være hårdt for krop og sjæl. Med nogle små ændringer i hverdagen, kan du gå et sundt og herligt efterår i møde.


Nyd livet om efteråret

Mange af os bliver lidt nedtrykte, når sommeren er forbi og efterårsmørket kommer. Pludselig er det svært at komme ud af sengen, vi bliver mere passive og ligger helst på sofaen, når aftenen kommer.


Men der er meget, du selv kan gøre, for at løfte humøret og energiniveauet. Vi giver dig tips til mere overskud og et sundt og dejligt efterår.


Mørket er godt for din søvn!

Mørkere aftener kan faktisk være gode. For mange er det sværere at sove om sommeren. Men om efteråret bliver det tidligere mørkt, og så er det som regel lettere at sove. Desuden sover mange dybere, når soveværelset er helt mørkt.


Ligesom mad og motion er søvn vigtig, for at kroppen og hjernen skal fungere godt. Søvn giver os energi, så vi fungerer bedre i hverdagen.


Få nok D-vitamin!

Mangel på sollys gør, at vi her i Norden får mindre D-vitamin i vinterhalvåret. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på at få nok D-vitamin gennem andre kilder.


Udover fra sollyset, kan vi få D-vitamin via D-vitaminholdig kost eller fra kosttilskud. Den vigtigste D-vitaminkilde er fede fisk.


Hvis du ikke spiser fed fisk eller kun spiser lidt fed fisk, anbefaler VNP et dagligt tilskud omega-3 fra fiskeolie. Active Omega-3 indeholder D-vitamin og omega-3. Hvis du tager tre kapsler dagligt, får du 7,5 mikrogram D-vitamin som supplement til den mad, du spiser. Samtidig får du de vigtige omega-3-fedtsyrer.


Hold dig i bevægelse

Regelmæssig fysisk aktivitet giver dig overskud i hverdagen og har en række positive effekter på krop og sind både på kort og lang sigt.


Når du er i god form, bruger du mindre energi på at udføre forskellige aktiviteter og får mere overskud til at gøre ting i hverdagen.


Så at slappe af på sofaen kan altså virke mod hensigten. Find en træningsform du kan lide – så går det lettere med at komme afsted. Efterfølgende kan du glæde dig over et boost af både form og psyke.


Kom udenfor

Tag gerne træningen med udenfor. Frisk luft og dagslys er også med til at løfte humøret. Og se dig omkring – farverne om efteråret er pragtfulde. Du kan få mange smukke naturoplevelser på denne tid af året, hvis du kommer op og ud – gerne i skov og mark. Sådanne ture giver næring til sjælen!


Tid til hyggelige oplevelser

Om efteråret er der tit mange koncerter, biografture, og lignende. Lav hyggelige aftaler med dem, du holder af at være sammen med. Spændende kulturoplevelser sammen med andre er med garanti med til at løfte humøret.

Eller hvorfor ikke invitere til hjemmebiograf – eller sætte en aften af til at hygge med nye tv-serier og podcasts, når vinden hyler og regnen øser ned udenfor.


Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde hjertets normalfunktion. Positiv sundhedseffekt opnås ved dagligt indtag på 250 mg EPA og DHA.


Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde hjernens og synets normalfunktion. Positiv sundhedseffekt opnås ved dagligt indtag på 250 mg DHA.


Ref. PP-FRI-NOR-0425