Nyt år, nye muligheder
Nyt år, nye muligheder
Mange ønsker en sundere hverdag i det nye år, men det er ikke altid lige let at holde motivationen og viljestyrken oppe. Vi giver dig nogle gode tips med på vejen.

Nyt år, nye muligheder

Nyt år, nye muligheder


Mange ønsker en sundere hverdag i det nye år, men det er ikke altid lige let at holde motivationen og viljestyrken oppe. Vi giver dig nogle gode tips med på vejen.


Nyt år, nye muligheder

Efter flæskesteg, juleøl, kager og konfekt, har mange store intentioner om at starte det nye år med gode, sunde vaner. Måske er målet at gå lidt ned i vægt, træne mere eller tage flere sunde valg i kosten. Det er imidlertid let at miste modet, hvis du falder i, og mange dropper de gode hensigter allerede nogle uger inde i det nye år.


Det, som kendetegner folk, som når deres mål, er ofte, at de har gennemtænkt, hvad der faktisk er realistisk at gennemføre i en travl hverdag.


Vi giver dig nogle tips om enkle livsstilsændringer, som giver et godt grundlag for et sundt 2019.


Fyld køleskabet med frugt og grønt

Vores kost er en vigtig del af en sund livsstil, og jo mere du spiser af frugt, bær og grøntsager fulde af næringsrige stoffer, jo bedre er det.


Frugt og grønt passer både til middag, frokost, som snacks og mellemmåltid og er bestemt et bedre alternativ til boller, kage og slik. Vær opmærksom på altid at have grøntsager som for eksempel peberfrugt, gulerødder, cherrytomater og lign. let tilgængeligt. Og drop chokoladen - du kan spise 11 æbler i stedet for 100 gram chokolade!


Et godt tip er at købe en blender, så du nemt kan lave næringsrige grøntsagssupper og frugtsmoothies. Bær finder du i frysedisken året rundt.


Et andet klogt råd er at prøve en ny, sund opskrift til middag en gang om ugen. Så vil du efterhånden have mange sunde middagsretter at vælge imellem, og der er mindre risiko for at du bliver træt af den sunde mad.


Det vil med tiden kunne give et positivt resultat på badevægten.


Bevæg dig mere

Mere aktivitet i hverdagen vil være positivt for de fleste af os. Og det er ofte ikke så store tiltag, der skal til for at gøre en forskel: Tag trappen i stedet for rulletrappen eller elevatoren. Lad bilen stå, når du skal ud at handle, besøge nogen eller til træning. Lav nogle enkle styrkeøvelser foran TV-et om aftenen, i stedet for at lægge dig på sofaen. 


Hvis du vil begynde at træne, er det klogt at fokusere på træningsformer, du godt kan lide. Så er der større chance for, at du vil fortsætte træningen. Måske er det på tide at tage en idrætsgren op igen, som du var glad for da du var ung? Eller prøve nogle nye hold i fitnesscenteret – der findes hold, som passer til de fleste. 


For at give dig selv lidt ekstra motivation i starten kan du for eksempel unde dig noget nyt, praktisk træningstøj. Er målet at gå ture eller jogge, kan det desuden være en god idé at downloade ny musik, du kan lide at lytte til.


Sæt ikke for høje mål, når du starter. Tænk hellere, at dette skal være noget, du kan hygge dig med. Og vær tålmodig - resultaterne kommer ikke over natten. Træner du støt og jævnt hele året, vil du til sidst mærke stor forskel.


Spis fed fisk med omega 3

Kosten er en afgørende faktor for en sundere livsstil. De rigtige næringsstoffer i en god sammensætning vil være afgørende for både sundhed og kropsvægt.


Fisk er en fantastisk kilde til vigtige vitaminer, proteiner og mineraler. Fed fisk som laks, ørred og makrel indeholder desuden de sunde omega-3-fedtsyrer som blandt andet er vigtige for opretholdelse af et god og sundt hjerte.


Faktisk er der lavet over 10.000 videnskabelige studier af effekten af omega-3. De fleste er positive og viser en klar sammenhæng mellem indtag af omega-3 og bevarelse af god sundhed af hjerte, hjerne og øjne.


Spis gerne fisk flere gange om ugen.


Omega-3, vitaminer og mineraler

Mange ønsker at tage kosttilskud for at øge vitaminindtaget. Men med så mange vitaminer og mineraler på markedet kan man let blive forvirret.


Et vitamin, vi ofte har brug for her i Skandinavien om efteråret og i vinterhalvåret, er D-vitamin. D-vitamin dannes i huden, når vi udsættes for sollys. Hvis soleksponeringen bliver for lille, er indtaget af ‘solvitaminet’ gennem kosten afgørende for at opretholde en god mængde. Gennem kosten er fed fisk hovedkilden til D-vitamin. Derudover er enkelte madvarer tilsat D-vitamin.


Vores krop kan kun producere beskedne mængder omega-3 og har derfor brug for tilførsel via vores kost året rundt! Hvis du ikke spiser fed fisk eller kun spiser lidt fed fisk, anbefaler VNP et dagligt tilskud af omega-3 fra fiskeolie.


Immunforsvaret behøver omtanke hele året, men specielt her om vinteren er det klogt at være ekstra bevidst; et effektivt immunforsvar er vigtigt. C-vitamin bidrager til normal funktion af immunforsvaret, samtidig med at vitaminet bidrager til at reducere træthed og udmattelse.


Meget fastfood, halvfabrikater, uregelmæssige måltider og ensidig kost kan føre til, at vi får for få sunde næringsstoffer - og for meget sukker, salt og mættet fedt. Hvis du ønsker et stabilt indtag af vitaminer og mineraler, kan du supplere din kost med et tilskud af multivitaminer.


Lidt nydelse er tilladt!

At nyde kager, is og chokolade en gang imellem er både tilladt og smart - også i en sund livsstil! Faktisk er det vigtigt, at du giver dig selv lov til at «skeje ud» engang imellem. Hvis du aldrig kan unde dig noget godt, er der nemlig stor risiko for, at du på et eller andet tidspunkt bliver træt af alt det sunde.


Vi ønsker dig et rigtigt godt og sundt nytår!



  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til hjertets normalfunktion, mens DHA bidrager til at opretholde hjernens og synets normalfunktion. Positiv sundhedseffekt opnås ved dagligt indtag af 250 mg EPA og DHA for hjertet, og 250 mg DHA for hjerne og syn.
  • Vitamin D bidrager til at opretholde et normalt immunforsvar, et normalt skelet og en normal muskelfunktion


PP-FRI-NOR-0477