Vinter
Sundhedstips i vinterkulden
Kulden og mørket her i Norden kan have en effekt på vores sundhed. Her er seks tips til at opretholde din sundhed i de koldeste måneder.

Sundhedstips i vinterkulden

Sundhedstips i vinterkulden


Kulden og mørket her i Norden kan have en effekt på vores sundhed. Her er seks tips til at opretholde din sundhed i de koldeste måneder.


Vinter


Får du nok D-vitamin?

Hvis man, som os i Norden, lever i et land med mørke årstider, bør man som noget af det første sørge for at få nok D-vitamin.


D-vitamin er et essentielt vitamin, som vi bruger til at omsætte kalk og fosfat i kroppen, hvilket er vigtigt for et stærkt skelet og stærke tænder. Desuden er D-vitamin væsentlig for, at immunforsvaret kan fungere optimalt. 


I sommerhalvåret får vi D-vitamin fra solen, fordi kroppen producerer D-vitaminer, når huden udsættes for solens UV-stråler. Resten af året er solstrålerne imidlertid for svage til, at vi kan producere nok D-vitamin. Desuden er vi også mere tildækket af tøj uden for sommermånederne, der mindsker hudens udsættelse for solstråler yderligere. 


Spiser du godt med fisk og æg, får du nogle D-vitaminer. Men for rigtig mange er det klogt at supplere med et kosttilskud med D-vitamin i denne tid.


Forebyg forkølelse

Vinteren er forkølelses- og influenzasæson. Der findes desværre ingen kur mod forkølelse, men noget af det vigtigste, du kan gøre for at forebygge mod smitte, er at have god håndhygiejne. Specielt, før du skal spise.


Træning er et andet stikord. En undersøgelse, publiceret i British Journal of Sports Medicine1 i 2010, viser nemlig, at træning kan være med til at reducere forkølelsens varighed.


Over 1000 mennesker i alderen 18 til 85 år deltog i undersøgelsen, som viser, at aktive mennesker får omtrent halveret varigheden af deres forkølelse sammenlignet med folk, som ikke træner.


Derudover så forskerne, at de fysisk aktive blev ramt af mildere infektioner end andre.


Få nok søvn

I en anden undersøgelse, publiceret i lægetidsskriftet Archives of Internal Medicine i USA, fandt forskere ud af, at andelen af sengetid, som du faktisk bruger til at sove, havde en væsentlig betydning for immunforsvaret.


Hvis din søvneffektivitet er under 92 %, har du helt op til 5,5 gange større chance for at få en forkølelse end de med 98 % eller mere.


Kom ud i dagslyset

Mange føler sig også ekstra trætte og udmattede om vinteren her i Norden. Det kan have en naturlig forklaring. Mindre sollys betyder nemlig, at din hjerne producerer mere af hormonet melatonin, som kan gøre dig søvnig.


Et godt tip er derfor at få så meget dagslys som muligt. Bare en kort tur ud i frokostpausen kan gøre en forskel. 


Spis flere næringsrige grøntsager

Om vinteren bør vi være ekstra påpasselige med at spise nok næringsrige grøntsager. C-vitamin, A-vitamin, vitamin B6 og folinsyre er vigtige vitaminer for kroppen, som hjælper med at beskytte os mod virus og bakterier ved at bidrage til et godt immunforsvar.


Grøntsager, som indeholder disse næringsstoffer, er for eksempel gulerødder, spinat, kål, rødbeder, persillerod og pastinak.


Mange kæmper derimod med at få nok grønt i hverdagen. Synes du, det er vanskeligt, er tricket at forklæde grøntsagerne. Spinat kan du for eksempel let tilføje i smoothier, pandekager og fiskeretter. Og revet gulerod er blandt andet godt i bagværk, kartoffelmos og ris.


Vær social

Det er ikke bare den fysiske sundhed, som kan blive påvirket af vinteren. En del af os kender til, at energien og humøret generelt er lavere i den mørke tid.


Det antages, at 5-10 procent af alle, som bor i lande med en lang vinter, lider af sæsonafhængig humørlidelse - eller det vi ofte kalder vinterdepression. Disse tal er imidlertid usikre. De fleste oplever, at humør, søvn og vågenhed er bedre i den lyse årstid end i den mørke tid.


Noget, som kan hjælpe på humøret på denne tid af året, er at være sammen med andre. Særligt de mennesker, du holder af, giver dig ny energi og overskud. Gå på café, plej dine interesser og de gode venskaber gennem vintermånederne.


Kilder: NHI, gymgrossisten, NRK og VG.


PP-FRI-NOR-0478