Tilbring efteråret udendørs!
Tilbring efteråret udendørs!
Tid udendørs kan ofte blive nedprioriteret i en hektisk hverdag, men frisk luft har en positiv effekt på sundheden og burde prioriteres oftere!

Tilbring efteråret udendørs

Tilbring efteråret udendørs!


At tilbringe tid udendørs kan ofte blive nedprioriteret i en hektisk hverdag, men frisk luft har en positiv effekt på sundheden og burde prioriteres højere!


Tilbring efteråret udendørs!

Mange af os bruger en stor del af vores tid i rum med dårlig ventilation. Så kan det blive sværere at koncentrere sig og være kreativ. Når vi kommer ud, kan vi ofte mærke, at det letter i hovedet og humøret bliver bedre.

Også forskning har vist, at det er positivt, at være ude i naturen. Vi bør desuden tilbringe meget tid ude i naturen, allerede inden vinteren kommer, idet solen øger hudens produktion af D-vitamin.


Solen giver D-vitamin

Når huden udsættes for sol, producerer kroppen D-vitamin. D-vitamin bidrager til at opretholde immunforsvarets normale funktion, samt til at opretholde normale knogler og en normal muskelfunktion.

Problemet for os i Norden er, at vi får for lidt sollys om efteråret og vinteren og at mange af os tilbringer meget tid indendørs i løbet af resten af året. Hvis du er usikker på, om du får for lidt D-vitamin, kan det være godt at spise mad, som indeholder netop D-vitamin. Gode kilder til D-vitamin er blandt andet fisk, specielt fed fisk (som laks), æg og kød. Derudover beriges mange mejeriprodukter med D-vitamin.


Naturoplevelser kan sænke stressniveauet

Studier viser, at stressniveauet daler efter bare få minutter, når vi er ude i naturen. Naturoplevelser kan faktisk bidrage til at ændre hjerterytmen og give en følelse af velbefindende.

Et studie i Danmark viste at mennesker, der arbejder udenfor, var i bedre humør end de, som arbejdede indendørs. Studier fra Skotland viser desuden, at de som løb, cyklede eller gik ture i naturen, havde mindre risiko for at udvikle dårlig mental sundhed, end de som trænede indendørs.


Forbedrer koncentrationen

At være ude giver også hjernen en pause fra overstimuleringen i hverdagen. Indvirkningen fra udendørsmiljøet, kan altså bidrage til at forbedre koncentrationsevnen.

Med andre ord – hvis du har haft en dårlig dag eller føler dig stresset – tag løbeskoene på og kom ud. Efteråret byder på pragtfulde farver, en oplevelse som i sig selv giver ekstra god motivation. En rask gåtur i skoven gør dig godt på mange måder.

Kilder: forskning.no, KK, Norsk friluftsliv, dagensperspektiv.no, health.com, health.harvard.edu.press



Ref. PP-CLV-NOR-0211