Mad for immunforsvaret
Mad for immunforsvaret
I efterårs- og vintersæsonen er det ekstra vigtigt at sørge for at immunforsvaret er i orden! En sund og varieret kost er vigtig og bidrager blandt andet til et velfungerende immunforsvar. Her er madvarerne du bør huske på, at spise nok af.

Mad for immunforsvaret

Mad for immunforsvaret


I efterårs- og vintersæsonen er det ekstra vigtigt at sørge for at immunforsvaret er i orden! En sund og varieret kost er vigtig og bidrager blandt andet til et velfungerende immunforsvar. Her er madvarerne du bør huske på, at spise nok af.


Mad for immunforsvaret

Fede fisk

Et af næringsstofferne som bidrager til kroppens immunforsvar er D-vitamin, også kaldet «solens vitamin». Kaldenavnet er opstået som en følgene af at din krop producerer D-vitamin når du opholder dig i solen. Mellem oktober og april mister solen imidlertid noget af sin kraft på vores breddegrader, og kroppen kan derfor ikke længere producere nok D-vitamin. Derfor må det daglige anbefalede indtag dækkes via kosten.


D-vitamin forekommer naturligt i fede fisketyper, som laks, ørred, makrel, sild og sardiner. Lever og rogn er også gode kilder til D-vitamin. Derudover kan enkelte madvarer som æg, smør, margarine, nogle madolier og visse typer mælk være beriget med D-vitamin. Det vil altid fremgå af produktets varedeklaration, hvis det er tilfældet. Active Omega-3 fra VNP indeholder også D-vitamin.


Frugt og grønt

C-vitamin er nok det vitamin som flest mennesker forbinder med immunforsvaret. C-vitamin kan ikke dannes i organismen og må derfor tilføres via kosten. Den mest velkendte kilde er frugt, specielt appelsin og andre citrusfrugter. Bær som jordbær, solbær og hyben indeholder også C-vitamin, det samme gør grøntsagerne peberfrugt, broccoli, kålroe, spinat og tomat.


Et andet næringsstof som bidrager til immunsystemets normale funktion er A-vitamin. Præcis som for D-vitamin er fede fisk, lever, mejeriprodukter og æg gode kilder til A-vitamin. Derudover indeholder frugt og grøntsager med meget farve, som f.eks. gulerødder, broccoli, peberfrugt, grønkål, abrikoser, betakaroten som omdannes til A-vitamin i din krop.


Grove kornprodukter

Mineralerne zink, jern og kobber bidrager alle til immunforsvarets normale funktion. Ingen af disse mineraler kan dannes i kroppen, og må derfor tilføres via kosten.


Fælles for alle disse mineraler er at de findes naturlig i kornprodukter, og specielt fuldkornsprodukter. Groft brød, grove knækbrød og müssliprodukter er alle gode kilder til disse vigtige mineraler. Derudover indeholder kød og andre animalske produkter flere af disse mineraler, det samme gør indmad og skalddyr.


Kilder:
EU Register on nutrition and health claims


Ref. PP-FRI-NOR-0315