Mad for immunforsvaret
Madvarer der styrker dit immunforsvar
I efterårs- og vintersæsonen er det ekstra vigtigt at sørge for at immunforsvaret er i orden! En sund og varieret kost er vigtig og bidrager blandt andet til et velfungerende immunforsvar. Her er madvarerne du bør huske på, at spise nok af.

Mad for immunforsvaret

Madvarer der styrker dit immunforsvar!


I efterårs- og vintersæsonen er det ekstra vigtigt at sørge for, at immunforsvaret er i orden! En sund og varieret kost er vigtig, og bidrager blandt andet til et velfungerende immunforsvar. Her er madvarerne, du bør huske at spise nok af.


Mad for immunforsvaret

Fede fisk

Et af næringsstofferne, som bidrager til kroppens immunforsvar er D-vitamin, også kaldet «solens vitamin». Kaldenavnet er opstået som følgende af, at din krop producerer D-vitamin, når du opholder dig i solen. Mellem oktober og april mister solen imidlertid noget af sin kraft på vores breddegrader, og kroppen kan derfor ikke længere producere nok D-vitamin. Derfor må det anbefalede daglige indtag dækkes via kosten.


D-vitamin forekommer naturligt i fede fisketyper, som laks, ørred, makrel, sild og sardiner. Lever og rogn er også gode kilder til D-vitamin. Derudover kan enkelte madvarer som æg, smør, margarine, nogle madolier og visse typer mælk være beriget med D-vitamin. Det vil altid fremgå af produktets varedeklaration, hvis det er tilfældet. Active Omega-3 fra VNP indeholder også D-vitamin.


Frugt og grønt

C-vitamin er nok det vitamin, som flest mennesker forbinder med immunforsvaret. Menneskekroppen kan ikke selv danne C-vitamin og det må derfor tilføres via kosten. Den mest velkendte kilde til C-vitamin er frugt, specielt appelsiner og andre citrusfrugter. Bær som jordbær, solbær og hyben indeholder også C-vitamin, og det samme gør grøntsagerne peberfrugt, broccoli, kålroe, spinat og tomat.


Et andet næringsstof, som bidrager til immunsystemets normale funktion, er A-vitamin. Præcis som for D-vitamin er fede fisk, lever, mejeriprodukter og æg gode kilder til A-vitamin. Derudover indeholder frugt og grøntsager med meget farve, som f.eks. gulerødder, broccoli, peberfrugt, grønkål og abrikoser betakaroten, som omdannes til A-vitamin i din krop.


Grove kornprodukter

Mineralerne zink, jern og kobber bidrager alle til immunforsvarets normale funktion. Ingen af disse mineraler kan dannes i kroppen, og må derfor tilføres via kosten.


Fælles for alle disse mineraler er, at de findes naturligt i kornprodukter, og specielt fuldkornsprodukter. Groft brød, groft knækbrød og müsliprodukter er alle gode kilder til disse vigtige mineraler. Derudover indeholder kød og andre animalske produkter flere af disse mineraler. Det samme gør skalddyr.


Kilder:
EU Register on nutrition and health claims


Ref. PP-FRI-NOR-0315