Fysisk
Fysisk aktivitet for et godt helbred
Tag en rask aftentur, cykel på arbejde og tag trappen i stedet for elevatoren! Regelmæssig fysisk aktivitet af moderat eller høj intensitet er af afgørende betydning for helbredet. ”Snigmotion” i hverdagen kan være en nem måde at øge aktivitetsniveauet.

Fysisk aktivitet for et...

Fysisk aktivitet for et godt helbred


Tag en rask aftentur, cykel på arbejde og tag trappen i stedet for elevatoren! Regelmæssig fysisk aktivitet af moderat eller høj intensitet er af afgørende betydning for helbredet. ”Snigmotion” i hverdagen kan være en nem måde at øge aktivitetsniveauet.


Fysisk

Sundhedsstyrelsen anbefaler at alle voksne over 18 år og ældre bør udøve mindst 150 minutters moderat fysisk aktivitet eller 75 minutter ved høj intensitet, om ugen. Øger du din tid, får du bare endnu bedre resultater – lidt er godt men mere er bedre!

Disse anbefalinger er baseret på en klar og stærk sammenhæng mellem regelmæssig fysisk aktivitet og et godt helbred. Mennesker der er fysisk aktive er mindre syge end dem der ikke er aktive.


Få større sundhedsmæssige fordele

En stigning i aktivitetsniveauet, i form af øget intensitet eller varighed vil give endnu større sundhedsmæssige fordele. Voksne og ældre der udøver op til 300 minutters moderat fysisk aktivitet om ugen eller udfører op til 150 minutters høj intensitets aktivitet, eller en tilsvarende kombination af moderat og høj intensitet, vil opleve større sundhedsmæssige fordele.

Du bør lave øvelser der øger muskelstyrken af de store muskelgrupper to eller flere gange om ugen. Ældre mennesker med nedsat mobilitet og folk med nedsat balance anbefales også at lave balance øvelser og styrketræning tre eller flere dage om ugen for at styrke balancen og mindske risikoen for fald.


Aktive liv for alle

Det er ikke bare voksne som bør have et aktivt liv. Leg og fysisk aktivitet op til 60 minutter hver dag, medfører mere kraftfulde og sunde børn! Mindst tre gange om ugen bør børn udføre aktiviteter med høj intensitet, hvilket giver øget muskelstyrke og styrker knoglerne.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at det bør undgås at sidde stille alt for længe. Regelmæssige korte pauser med strækning af benene, eller en anden form for muskelaktivitet, anbefales. Det frarådes at sidde stille meget længe, og bør erstattes med flere variable perioder med nogle lette aktiviteter.


”Snigmotion”

Men hvordan formår jeg at ramme anbefalinger, spekulerer mange? Det er vigtigt at tænke igennem hvordan du kan nå målet om at blive mere aktiv. Men det kan kræve et lille skift i tankegangen.

Snigmotion i hverdagen kan være en klog beslutning. Gå til butikken eller shopping centeret – og øg gerne hastigheden, mindsk tiden foran PC, TV osv. Stå og gå når du taler i telefonen, gå eller cykel til jobbet og gå en tur når du har spist frokost eller behøver at tænke kreativt. Havearbejde, husholdningsarbejde og sneskrabning er også god snigmotion.

Læg også gerne regelmæssig aktiviteter, så som en rask aftentur, en cykeltur eller en joggingtur i skoven, ind. Eller hvorfor ikke gå i svømmehallen når børnene er til svømmetræning. Dans, skiløb og styrketræning er andre populære aktiviteter.


Kilder: Sundhedsstyrelsen, madportalen.



Ref. PP-BIF-SWE-0018