folk som går
Gode råd om træning og motion
I aviser, blogs og på tv bugner det med gode råd om, hvordan du kan holde dig i form eller gå ned i vægt. Nogle satser på benhård styrketræning, andre på konditionstræning, mens nogle hævder at en normal aktiv hverdag er den rette vej at gå. Det er ikke altid nemt at vide, hvem man skal lytte efter!

Gode råd om træning og motion

Gode råd om træning og motion


I aviser, blogs og på tv bugner det med gode råd om, hvordan du kan holde dig i form eller gå ned i vægt. Nogle satser på benhård styrketræning, andre på konditionstræning, mens nogle hævder at en normal aktiv hverdag er den rette vej at gå. Det er ikke altid nemt at vide, hvem man skal lytte efter!


folk som går

Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen er store myndigheder i Danmark og de har udarbejdet specifikke anbefalinger om kost, ernæring og fysisk aktivitet. Anbefalingerne lægger stor vægt på helheden i kosten og det fysiske aktivitetsniveau.


Anbefalinger for fysisk aktivitet

For voksne og ældre anbefales mindst 30 minutters fysisk aktivitet af moderat intensitet om dagen. Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Ældre personer over 65 bør også træne balancen.


Børn og unge (5-17 år) bør være fysisk aktive mindst 60 minutter hver dag. Aktiviteterne bør være alsidige, og kan sagtens deles op ad flere omgange i løbet af dagen. Hvis de 60 minutter deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter. Mindst 3 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken.


Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele. Du kan læse mere om anbefalingerne på Sudhedsstyrelsens hjemmeside.


Hvad menes med moderat og høj intensitet?

Moderat intensitet: Er fysisk aktivitet, hvor du bliver lettere forpustet, og hvor du kan tale med andre imens. Eksempler på aktivitet med moderat intensitet:

  • Gymnastik
  • Rengøring og oprydning i hjemmet
  • Standarddans
  • Cykling til arbejde


Høj intensitet: Er fysisk aktivitet hvor du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale. Eksempler på aktivitet med høj intensitet:

  • Fodbold
  • Tennis
  • Squash
  • Langrend


Det er altså ikke altid nødvendigt at træne hårdt. Nedenfor kan du se eksempler på, hvordan du opnår anbefalingerne på en uge.


Sådan lever du op til anbefalingerne.

1. 30 minutters hurtig gang, 5 dage om ugen og lettere anstrengende styrketræning i 30 minutter to dage om ugen.


2. 60 minutters dans, 60 minutters rengøring og oprydning i hjemmet og 50 minutters hurtig gang om ugen. Hvis aktiviteterne deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter. Derudover kommer styrketræning i 20 minutter to dage om ugen.


3. 60 minutters cykling, således at vejrtrækningen bliver lidt hurtigere end normalt, lettere anstrengende styrketræning i 20 minutter i to dage, 60 minutter hus- eller havearbejde og en rask gåtur på 50 minutter.


4. Bevægelse til musik i 50 minutter, roning på maskine i 40 minutter, 20 minutters gang 4 dage om ugen og 40 minutters varierende styrketræning i et træningscenter. Aktiviteterne udføres så du bliver lettere forpustet.


Ref. PP-FRI-DNK-0044