Mere motion i hverdagen
Mere bevægelse i hverdagen
Tredive minutters bevægelse hver dag er det der skal til for at holde kroppen i form. Det er nok at blive blot en lille smule forpustet og få lidt sved på panden, men du kan reducere tiden med mere intensiv aktivitet.

Mere bevægelse i hverdagen

Mere bevægelse i hverdagen


Tredive minutters bevægelse hver dag er det der skal til for at holde kroppen i form. Det er nok at blive blot en lille smule forpustet og få lidt sved på panden, men du kan reducere tiden med mere intensiv aktivitet.


Mere motion i hverdagen

Regelmæssig motion og fysisk aktivitet er med til at give overskud og god livskvalitet i hverdagen. Det er desuden vigtigt for en sund krop og virker forebyggende mod sygdom og ubehageligheder.


Mange af os kæmper dog alligevel for at få den daglige dosis fysisk aktivitet. Generelt set er der mange stillesiddende timer på mange arbejdspladser og ikke meget fysisk bevægelse. Faktisk er det kun 3 ud af 10 af os som opfylder kravene vedrørende fysisk aktivitet.


At nå de tredive minutter med aktivitet hver dag, er op til hver enkelt af os. Men sveden behøver ikke at løbe af os, for at du får en sundhedsmæssig gevinst – det er nok at få pulsen op og blive lettere forpustet. Træner du mere intenst, kan du skære ned på de tredive minutter. Al fysisk aktivitet tæller!


Vanskeligt at komme i gang

For mange er det at få hevet sig op af sofaen og komme i gang, den alle største udfordring. Det smarteste er derfor nok at begynde med korte intervaller af aktivitet. Du vil hurtig mærke forbedringen, og derfra kan det være nemmere at komme videre.


Du kan for eksempel prøve let aktivitet, mens du ser på TV eller taler i telefonen. En daglig gåtur til eller fra job, til butikkerne eller en hurtig runde om morgenen eller om aftenen vil være en god vane. Aktiviteter som at rive blade, skovle sne og huslige pligter tæller naturligvis også med som vigtige sundhedsfremmende aktiviteter.


Det er motiverende nok at minde sig selv om, at stillesiddende arbejde øger risikoen for et dårligt helbred.


Gør noget du kan lide

Men hvad er det med disse mennesker som bare træner og træner og hvad er det som gør det, spørger du måske.


Mange af de som træner regelmæssigt, har nok det til fælles at de har fundet aktiviteter de godt kan lide at udføre. Hvis du vælger en joggingtur i skoven, danse- eller yogatimer i træningscenteret, svømning, langrend eller en dvd derhjemme med et træningsprogram på, spiller ingen rolle, så længe du finder glæden ved at træne.


Det er mange forskellige grupper, foreninger og træningscentre, hvor du kan være aktiv sammen med andre, og du kan vælge mellem forskellige aktiviteter, trænings-, gå- og løbeklubber eller måske være så heldig at få et træningstilbud via arbejdspladsen. At være social når du træner kan bidrage til øget trivsel og øget humør.


Det er også vigtigt at finde et intensivitetsniveau som passer dig. I så fald er der større chance for at du vil fortsætte med træningen.


Træningstrends i 2018

Trendeksperterne spår at endnu flere af os vil benytte teknologiske hjælpemidler som en del af træningen. Det kan for eksempel være applikationer som hjælper os med at registrere puls og tilbagelagte kilometer eller en elektronisk træningsdagbog.


Mange steder i landet er der i de sidste par år blevet bygget udendørs træningsparker, som har fokus på træning med egen vægt. Dette er også blevet en trend i træningscentrene. Stadig flere styrketræner for at holde sig i form.


Yoga er en anden træningsform som er populært, mens brugen af personlig træner er eksploderet i de sidste par år.


Men det spiller ingen rolle om du træner ud fra der er populært eller om du finder din egen vej – nøglen er at være aktiv. Og det er aldrig for sent at begynde!


Kilde:
Helsenorge.no/fysisk aktivitet


Ref. PP-CLV-NOR-0273