Sådan får du mere energi!
Sådan får du mere energi!
Mange af os bliver mere trætte og uoplagte om vinteren. Med nogle få enkle trin kan du få mere energi i hverdagen!

Sådan får du mere energi

Sådan får du mere energi!


Mange af os bliver mere trætte og uoplagte om vinteren. Med nogle få enkle trin kan du få mere energi i hverdagen!


Sådan får du mere energi!

Vintermørket gør noget ved humøret og energiniveauet, hos mange af os. Vi bliver mere trætte og energiforladte. Det kniber med at komme ud af sengen, vi har større humørsvingninger og vi føler os mindre produktive.


Så hvordan kan du få det bedre?


Vær udendørs i dagslys

Mange af os, pendler/kører til og fra job i mørket og ser knapt nok dagslys om vinteren. Det kan desuden være lidt fristende at skippe gåturen, når vejret er dårligt. Dette kan føre til negative effekter for vores sundhed. Lys påvirker kroppens biologiske ur. Mindre sollys betyder at vores hjerne producerer mere af hormonet melatonin, som kan gøre dig søvnig. En hurtig tur udendørs i dagslys i frokostpausen, kan derfor gøre underværker. Desuden er det i sig selv opkvikkende med frisk luft!


Spis en sund og varieret kost

Ifølge ernæringseksperterne er det vigtigt at få en sundt og varieret kost, så din krop udnytter ilt og energi optimalt. Fedt vil gøre dig trættere, så spis magert. Proteinrig mad har desuden en opkvikkende effekt. Dehydrering gør dig mere døsig, så husk at drikke nok vand. Det er desuden vigtigt at vælge vitamin- og mineralrige madvarer såsom frugt og grønsager.


Spis vitaminer der styrker immunforsvaret

Både C-vitamin og D-vitamin bidrager til immunforsvarets normale funktion.


Om sommeren får vi normalt nok D-vitamin ved at være ude i solen. Men om vinteren er tilskuddet fra solen svært begrænset. Fedt fisk såsom laks og makrel eller omega-3 tilskud med D-vitamin er fantastisk, hvis du har brug for mere af «solvitaminet».


Det er desuden vigtigt at få nok C-vitamin, som findes i meget frugt og grønt. C-vitamin er vigtigt for kroppens immunforsvar og er med til at øge optagelsen af jern fra eksempelvis grove kornprodukter. Samtidigt er C-vitamin med til at reducere træthed og udmattelse.


Få nok søvn

Søvn er nødvendig får at føle sig udhvilet og for at fungere optimalt. Søvnmangel påvirker desuden humøret og kan over tid føre til depression. Hvis får du for lidt søvn, øger også din chancer for at blive forkølet! Ifølge Norsk Sundhedsinformation har en forskningsgruppe fra USA undersøgt sammenhængen mellem vores søvnvaner og kroppens evne til at forsvare sig mod forkølelsesvirus. Resultatet af studiet fandt betydelige sammenhænge mellem søvnmangel og forkølelse. Hvis du har problemer med at sove om aftenen, er rådet at undgå tv og pc-skærme, i to timer før sengetid.


Vær fysisk aktiv!

Det kan være vanskelig at komme op af sofaen, men fysisk aktivitet er med til at gøre dig mere energisk og er godt for krop og sind. Det foreligger overbevisende dokumentation på at regelmæssig motion forebygger livsstilsygdomme og har en positiv effekt på humøret. Desuden giver træning dig en bedre nattesøvn!


Hvorfor ikke prøve en ny aktivitet i fitnesscenteret? En skitur eller spadseretur i skoven eller ud på markerne, at skovle sne eller gå til og fra job, kan også gøre underværker.


Sundhedsstyrelsen anbefaler mindst 30 minutter fysisk aktivitet om dagen til personer over 18 år. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter.


Voksne og ældre anbefales i tillæg, øvelser som fører til øget muskelstyrke, to eller flere dage om ugen.


Ældre over 65+ anbefales i tillæg og lave udstrækningsøvelser mindst 2 gange om ugen af mindst 10 minutters varighed for at vedligeholde eller øge kroppens bevægelighed. Udfør desuden regelmæssigt øvelser for at vedligeholde eller øge balanceevnen.


Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.


Ref. PP-FRI-DNK-0077