Livsstil
Sunde venner giver en sundere livsstil
Har du sundhedsbevidste venner? Så er der større chance for at du også vil holde dig i form, viser forskning.

Sunde venner giver en...

Sunde venner giver en sundere livsstil


Har du sundhedsbevidste venner? Så er der større chance for at du også vil holde dig i form, viser forskning.


Livsstil

Sundhedsmæssige udfordringer er ofte tæt knyttet til vores levevaner. Globale skøn tyder på at 60 procent af verdens befolkning er udsat for sundhedsrisici som følge af fysisk inaktivitet, skriver Sundhedsdirektoratet.

Måden vi lever vores liv på, bliver igen påvirket af sociale normer og forventninger i det miljø vi er i – ud over levevilkår og socioøkonomisk status. Mange af os har nok erfaret at det er lettere at komme i gang med gåturen eller træningen når vi har nogle at gøre det sammen med.

Forskning viser nu at der er større chance for at du holder dig i form, hvis dine venner gør det.


Højere aktivitetsniveau

Et australsk studie fra Deakin University i Australia, hvor 3610 kvinder deltog, viste at både fysisk aktivitet og sunde spisevaner er stærkt påvirket af sociale normer.

Et andet studie fra University of Bristol, hvor der blev gennemført præcise målinger af det fysiske aktivitetsniveau hos 986 børn samt identificering af deres venner, viser at både piger og drenge der deltager regelmæssigt i fysisk aktivitet med deres bedste venner opnår et højt niveau af fysisk aktivitet.

Hvis «alle andre» du kender træner, er der altså større sandsynlighed for at også du vil gøre det samme.


Sundhedsmæssige fordele

Ifølge direktorater for sundhed giver fysisk aktivitet store sundhedsmæssige fordele i hele livscyklussen. Det lægger grundlag for sund vækst og udvikling hos børn og unge, det reducerer vægtøgning midtvejs i livet og er vigtig for en sund alderdom. Det opretholder og forbedrer livskvaliteten og øget uafhængighed for denne aldersgruppe.

Al bevægelse er positivt. Hverdagsaktiviteter f.eks. hus- og havearbejde, trappegang, aktiv transport og regelmæssige pauser i løbet af skole- og arbejdsdagen, er vigtig for at reducere tid på stol og sofa og øge aktiviteten.

Voksne og ældre der som udgangspunkt er meget lidt fysisk aktive vil have en betydelig sundhedsmæssig fordel ved at udøve fysisk aktivitet af moderat til høj intensitet i omtrent 30 minutter dagligt.


Kilder: Science Daily, Helsedirektoratet



Ref. PP-FRI-DNK-0021