Træn ude uanset vejr!
Træn ude uanset vejr!
Når temperaturen går nedad og dagene bliver kortere er det let at lade joggingskoene stå på hylden. Vi giver dig tips til at vedligholde træningslysten i efterårsmørket.

Træn ude uanset vejr

Træn ude uanset vejr!


Når temperaturen går nedad og dagene bliver kortere er det let at lade joggingskoene stå på hylden. Vi giver dig tips til at vedligholde træningslysten i efterårsmørket.


Træn ude uanset vejr!

Det er let at finde undskyldninger for ikke at træne – og specielt let er det om efteråret og vinteren når det både er mørkt og koldt udenfor. Mange af os vælger træningen fra til fordel for sofaen i denne periode. Faktisk tager vi i snit et halvt kilo på i vinterhalvåret.


Men dette er en periode hvor træning er speciel gunstig for os fordi det giver både overskud og energi. Faktisk kan efteråret være en super tid for udetræning såfremt du har det rigtige udstyr. Vil du helst være inde, har fitnesscentrene mange spændende muligheder du kan prøve.


Så hvordan skal du opretholde træningsmotivationen i efteråret?


Læg en træningsplan

Læg en plan for hvilke dage du skal træne og hvad du skal gøre – og hold dig til den! Mange synes det er bedre at træne om morgenen eller direkte efter arbejde, fordi det er vanskeligere at trække sig op fra sofaen om aftenen når man er træt efter arbejdsdagen.


Et andet tip er at sørge for at træningen bliver en naturlig del af din dag. Skal du besøge venner eller bor du tæt på dit arbejde, kan du kombinere transport med en jogging- eller cykeltur.


For at komme ud, kan det også være en god idé at lave bindende aftaler med andre. Det er hyggeligt at kombinere træning med at være social. At melde sig ind i en lokal træningsgruppe er et andet alternativ.


Hav det rigtige udstyr

Kan du lide at træne ude, er der ingen grund til at stoppe med det når efteråret kommer. Men det er vigtigt at være rigtigt påklædt og beskyttet!


Skal du ud på en løbetur anbefales så let påklædning som muligt. Har du for meget tøj på er det let at blive kold og våd. Syntetisk fiber og uld er bedre end bomuld. Det er godt at være lidt kold i begyndelsen, for i sidste ende bliver du varm og da er det behageligt med lettere påklædning.


Om vinteren kan det også være nyttigt med pandelampe og løbesko med skridsikre såler.


Prøv noget nyt

Hvis din yndlingssport er en udendørsaktivitet, men du simpelthen ikke orker at træne ude når det er koldt, kan du benytte muligheden til at prøve noget nyt. Test et nyt hold i fitnesscenteret.


Ellers er det også muligt at bringe aktiviteterne indendørs. Du kan jo for eksempel både cykle og løbe indenfor.


Hav et mål

Hvad er det du ønsker med træningen. At sætte sig realistiske mål for træningen kan være en god motivation. Du kan både have kortsigtede mål som at løbe 5 km, cykle på arbejde osv. Og et hovedmål som for eksempel at bestige bakketoppen inden næste sommer, gennemføre et maraton eller lignende.


Hav et godt træningsefterår!

At have motivationen gør det lettere at lykkedes. At have et mål øger både indsatsen og udholdenheden. Men det som er vigtigt er, at målet er attraktivt for dig, så du ikke mister modet undervejs.


Ref. PP-CLV-NOR-0228