Træn ude
Træn ude!
Nu er det endelig blevet godt vejr igen. Så er det dejligt at være ude. Men mange af os vælger alligevel at svede inde på motionscenteret, selv om solen skinner udenfor. Vi giver dig tips og inspiration til at flytte træningen ud i foråret.

Træn ude

Træn ude!


Nu er det endelig blevet godt vejr igen. Så er det dejligt at være ude. Men mange af os vælger alligevel at svede inde på motionscenteret, selv om solen skinner udenfor. Vi giver dig tips og inspiration til at flytte træningen ud i foråret.


Træn ude

Foråret er her igen med lange, lyse dage, grønne træer og dejlige temperaturer. Så er det godt at kunne træne ude. Og det er lettere, end du måske tror! Det er nemlig ikke kun løbeturen, som kan gennemføres i det fri.


Træn, når du vil

En af de store fordele ved at træne ude er, at du kan træne, når du vil, og ikke er afhængig af faste hold på motionscenteret. Så bliver det også lettere at komme igang. Det eneste, du behøver, er dig selv og dit træningstøj.

Mange vælger at løbe, men er du ikke så vild med det, er en rask gåtur i et godt tempo også god træning. Bruger du stave, får du tilmed ekstra træning for armene. En tur i skoven eller på landevejen om foråret eller sommeren, når fuglene kvidrer, og det er frodig og grønt, gør godt for både krop og sjæl.

Cykling og rulleskøjteløb er andre gode alternativer, når du har lyst til en tur i det fri – men husk hjelmen!

Transporttræning – det vil sige at gå, cykle eller jogge til arbejdet – er desuden en god måde at få træning ind i hverdagen.


Styrketræning ude

Udendørs styrketræning er et godt alternativ til fitnesscenteret. Du kan nemlig træne både styrke- og konditionsøvelser mindst lige så effektivt på græsplænen eller i en park. Knæbøjninger (squats), armbøjninger og mavebøjninger kan sagtens gøres udenfor. Har du en god solid bænk eller en murkant kan du for eksempel bruge den til at lave dips ved eller hoppe op og ned fra.

Intervaltræning og trappetræning er dejligt udendørs. Der findes også såkaldte bootcamps, som bliver arrangeret udendørs, hvor du kan træne sammen med venner og bekendte.

Mange boldspil, som basketball, fodbold og beachvolley, er også super træning, som kan dyrkes ude.

Et andet tip er at lægge nogle træningsøvelser ind, når du alligevel er ude at lege med børnene. Ofte synes de også, det er sjovt at være med til træningen!


Vi bliver gladere af at træne ude

Flere forskningsstudier har sammenlignet fysiske aktiviteter i naturlige omgivelser med fysisk aktivitet indendøre. Forskerne har undersøgt mental og fysisk velvære, livskvalitet og træningsmotivation.

I et studie, publiceret i forskningstidsskriftet Environmental Science and Technology, konkluderede forskerne, at det at træne ude i naturlige omgivelser gav oplevelsen af et bedre mentalt velvære sammenlignet med at træne indendørs.

Udendørstræning gav en følelse af revitalisering, øget energi og positivt engagement, men også færre spændinger, og mindre vrede og depression. Ifølge studiet, rapporterede deltagerne om større glæde og tilfredshed med udeaktiviteterne, og det var mere sandsynlig, at de ville fortsætte med træningen.


Ref. PP-CLV-NOR-0297