Dette bør du vide om omega-3
Dette bør du vide om omega-3
Ikke alt fedt er usundt! Faktisk er nogle fedtsyrer grundlæggende for vigtige funktioner i vores krop - specielt for hjerte, hjerne og øjne. Omega-3 er en af disse typer fedtsyrer.

Dette bør du vide om omega-3

Dette bør du vide om omega-3


Ikke alt fedt er usundt! Faktisk er nogle fedtsyrer grundlæggende for vigtige funktioner i vores krop - specielt for hjerte, hjerne og øjne. Omega-3 er en af disse typer fedtsyrer.


Dette bør du vide om omega-3

Mange tror at fedt er vores største fjende, når det handler om at holde vægten. Men det er faktisk ikke sundt at skære alt fedt væk fra vores kost. Fedtstoffer har flere vigtige opgaver i kroppen og nogle fedtsyrer er essentielle, det vil sige at de er nødvendige at få gennem kosten.


Omega-3-fedtsyrerne er specielt gunstige – særligt varianterne EPA og DHA har stor betydning for hjerte, hjerne og syn.


Desuden behøver vores celler omega-3 for at kunne bygge cellemembraner. Dette er vigtigt for at cellerne skal kunne fungere optimalt, hvilket er med til at supportere kontrollen af tusindvis af funktioner i vores krop.


Forskning

Forskning med fokus på de positive effekter af omega-3-fedtsyrerne for hjerte, hjerne og øjne, bliver jævnligt publiceret. Forskningsresultaterne synliggør de positive effekter, omega-3-fedtsyrer har for vitale kropsfunktioner. Undersøgelser viser, at kosttilskud og indtag af madvarer rige på omega-3-fedtsyrer bidrager til opretholdelsen af et sundt hjerte, hjerne og øjne.


Hjerte

EPA og DHA omega-3-fedtsyrerne er strukturelle komponenter i cellerne i dit hjerte, og vi lærer fortsat om alle de gode sundhedsmæssige fordele, de har for hjertet. Som en del af en sund livsstil, kan omega-3-fedtsyrerne være med til at bidrage til sunde triglyceridniveauer i blodet.


Hjerne

Præcis ligesom at calcium er vigtig for at opbygge stærke knogler, så bidrager omega-3 fedtsyren DHA til at opretholde hjernens normale funktion. DHA udgør en stor procent af vores hjerne og bidrager til at støtte hjernens sundhed.


Øjnene

Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til en god øjensundhed hos os mennesker. DHA er nemlig en vigtig komponent i øjets nethinde, og bidrager til at opretholde synets normale funktion.


Gode kilder

De mest almindelige kilder til EPA og DHA omega-3-fedtsyrerne er fed fisk som laks, tun, torskelever, sardiner, makrel og omega-3-tilskud. Det er en normal misforståelse at fisk er den oprindelige kilde til omega-3-fedtsyrerne. Det er faktisk mikroskopiske alger i fiskens kost som gør, at fisken bliver rig på EPA og DHA.


  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde hjertets normalfunktion. Positiv helseeffekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg EPA/DHA.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde hjernens og synets normale funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg.
  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til vedligeholdelsen af normale triglyceridniveauer i blodet. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 2 gr. DHA i kombination med EPA. Det samlede daglige indtag af EPA og DHA bør ikke overstige 5 gr.


Kilde: Global Organization for EPA and DHA Omega 3s (GOED)


Ref. PP-FRI-NOR-0355