Kabsel
EPA og DHA – de vigtige fedtsyrer
Du har måske hørt om Omega-3 fedtsyrer DHA og EPA. Men ved du hvad de gør for kroppen?

EPA og DHA – de vigtige...

EPA og DHA – de vigtige fedtsyrer


Du har måske hørt om Omega-3 fedtsyrer DHA og EPA. Men ved du hvad de gør for kroppen?


Kabsel

De langkædede fedtsyrer EPA og DHA findes i hjernen og øjnene og er nødvendige for at hjertet kan fungere normalt. Disse stoffer ligner bøjede slanger men på forskningssprog kaldes de umættede omega-3 fedtsyrer.


Fordi DHA og EPA er lange og tynde, kan de bøje og strække sig. Ifølge forskning.no er det disse bevægelser som gør at DHA, som er længst, bruges i øjnene og hjernen.


DHA er vigtig for synet

Øjets nethinde med tapper og stave består af over 60% fedt, mens hele øjet består af 20% fedt. DHA er en af komponterne i øjets nethinde.


I øjnene er der et andet vigtigt stof kaldet Rhodopsin, der sender signaler til hjernen. Fordi de slange lignende DHA-fedtsyrer kan bevæge sig, hjælper de Rhodopsin til at bevæge sig hurtigt, så det kan være klar til at modtage nye lyssignaler. Dette hjælper dem med at bevare et godt syn.


Hjælper hjernen

Også i hjernen hjælper DHA med at alt går som det skal. Mellem hjernecellerne går millioner af budskaber igennem hvert sekund, og de fleksible DHA-fedtsyrer hjælper hjernecellerne til at arbejde lynhurtigt.


Både omega-3 fedtsyrer og omega-6 fedtsyrer er vigtige for hjernens struktur og funktion, og det er vigtigt, at indtagelsen af disse fedtsyrer er tilstrækkelig og afbalanceret.


Omega-3 for hjertet

EPA og DHA omega-3 fedtsyrer er strukturelle komponenter i cellerne i dit hjerte, og vi lærer stadig om alle de gode sundhedseffekter, de har på hjertet.


Som en del af en sund livsstil kan Omega-3-fedtsyrer være med til at bidrage til sunde triglyceridniveauer i blodbanen.


Kroppens behov

ALA er en anden omega-3 fedtsyre. Kroppen kan ikke producere denne fedtsyre selv, så det skal tilføres via kosten. ALA stammer fra planteriget, du finder det blandt andet i hør- og chia frø.


Din krop kan producere begrænsede mængder langkædede fedtsyrer EPA og DHA, hvis du spiser ALA, men konverteringsfrekvensen er lav. Faktisk kan så lidt som 1 procent af ALA fedtsyren du spiser konverteres til EPA og DHA i din krop.


Derfor skal du spise fed fisk og skaldyr samt fødevarer, som er tilsat disse omega-3 fedtsyrer for at dække kroppens behov.


  • Omega-3 fedtsyrer EPA og DHA hjælper med at opretholde hjertets normale funktion. Positive sundhedsvirkninger opnås ved daglig indtagelse af 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fedtsyre DHA hjælper med at opretholde den normale funktion af hjernen og synet. Positive sundhedsvirkninger opnås ved daglig indtagelse af 250 mg DHA.
  • Omega-3 fedtsyrer EPA og DHA bidrager til opretholdelse af normale triglyceridniveauer i blodet. Positive sundhedsvirkninger opnås ved daglig indtagelse af 2 gram DHA i kombination med EPA. Et totalt dagligt indtag af EPA og DHA må ikke overstige 5 g.


Kilder: Forskning.no


Ref. PP-FRI-NOR-0298