Sommer og sol
Omega-3 er sundt året rundt!
Din krop kan kun omdanne små mængder omega-3 til EPA og DHA og har derfor brug for at få det tilført via kosten året rundt. Så glem ikke at spise din daglige dosis af omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA, også om sommeren!

Omega-3 er sundt året rundt

Omega-3 er sundt året rundt!


Din krop kan kun omdanne små mængder omega-3 til EPA og DHA og har derfor brug for at få det tilført via kosten året rundt. Så glem ikke at spise din daglige dosis af omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA, også om sommeren!


Sommer og sol

Fiskeolie – en kilde til vitamin D og omega-3

Når solens stråler rammer din hud producerer kroppen vitamin D. Derudover får vi vitamin D via kosten. Gode kilder til vitamin D er fødevarer som kommer fra dyreriget (fisk, æg, kød og mælkeprodukter).


Hvis du ofte opholder dig i solen eller får tilstrækkeligt med vitamin D via kosten er det altså ikke sikkert at du har brug for et ekstra tilskud med vitamin D om sommeren. Det som derimod er sikkert er at omega-3 er lige vigtigt året rundt!


Myndighedernes anbefalinger

Fødevarestyrelsen anbefaler at vi spiser fisk mindst to gange om ugen (som hovedret og flere gange om ugen som pålæg). I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen, heraf ca. 200 gram fed fisk som laks, ørred, makrel eller sild.


Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.


Med et dagligt indtag af de langkædede omega-3 fedtsyrer EPA og DHA, opnår man de positive sundhedseffekter som disse essentielle fedtsyrer har på hjerte- og karsystemet, hjernen og synet.


Din krop har desværre ikke et lager af omega-3 som den kan tage af og den kan heller ikke omdanne tilstrækkelige mængder EPA och DHA fra andre omega-3 fedtsyrer. Derfor har den nytte af en regelmæssig tilførsel af disse sunde marine fedtsyrer gennem kosten, både om vinteren og om sommeren!


Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at vedligeholde hjertets normalfunktion. Positiv sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag på 250 mg EPA/DHA. Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at vedligeholde hjernens og synets normale funktion. Positiv sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.


Kilder:

Fødevarestyrelsen

European Food Safety Authority (EFSA)


Ref. PP-FRI-DNK-0152