Fisk og sommeren
Spis Active Omega-3 også om sommeren!
Omega-3 har en positiv effekt på vores helbred, så glem ikke at spise din daglige dosis af Active Omega-3, også om sommeren!

Spis omega-3 også om sommeren

Spis Active Omega-3 - også om sommeren!


Omega-3 har en positiv effekt på vores helbred, så glem ikke at spise din daglige dosis af Active Omega-3, også om sommeren!


Fisk og sommeren

D-vitamin er sundt også om sommeren

D-vitamin dannes i huden, når den udsættes for sollys. Hvis eksponeringen for solen er for lav, er et indtag af D-vitamin igennem kosten afgørende for at opretholde et godt niveau. Der er kun få fødevarer der indeholder D-vitamin. Fed fisk, kosttilskud og fødevarer tilsat vitamin D er de vigtigste kilder.


Det er sandsynligt, at du har et lavere D-vitamin niveau, hvis du:

1. Bærer fuld påklædning i solen eller anvender solcreme faktor 8 eller højere. Solcreme blokerer nemlig UV-strålerne som kroppen har brug for til at producere D-vitamin.


2. Er mørklødet. Mørkere hud indeholder nemlig melanin, et stof som begrænser hudens produktion af D-vitamin, når den kommer i kontakt med solstråler.


3. Bor i et område som er mere end 20 breddegrader fra ækvator. Solen på vores breddegrader er ikke stærk nok til at kroppen kan producere D-vitamin mellem oktober og april.



4. Bor i et område med meget støv og forurening, da det blokerer solens stråler.


5. Er overvægtig. Vores krop lagrer D-vitamin i fedtlaget. Ironisk nok tager overflødigt fedt D-vitaminet til sig, og gør det dermed utilgængeligt for knoglerne og andre vigtige funktioner. Jo mere kropsfedt man har, desto mindre D-vitamin er tilgængeligt for resten af kroppen.


6. Er over 60 år. Efterhånden som du ældes, mindskes kroppens evne til at producere D-vitamin, når du udsættes for sollys.


7. Er et barn mellem 0 og 2 år. Selvom huden kan producere D-vitamin når solen skinner, anbefales det ikke at små børn udsættes for direkte sollys.


Fødevaredirektoratet anbefaler, at voksne og børn over 2 år hver dag indtager 10 mcg vitamin D fra kosten.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, børn og voksne, som opholder sig indendørs eller går tildækket, tager et dagligt tilskud på 10 mcg vitamin D.


Gravide anbefales et dagligt tilskud på 10 mcg vitamin D under hele graviditeten.


Børn mellem 0 og 2 år anbefales et tilskud på 10 mcg vitamin D som D-dråber.


Ældre over 70 år, plejehjemsbeboere samt personer med øget risiko for knogleskørhed anbefales et dagligt tilskud på 20 mcg vitamin D kombineret med et tilskud på 800-1000 mg calcium


Omega-3 er lige nyttigt året rundt!

Vores krop kan altså producere D-vitamin, når den udsættes for sollys. Det er desværre ikke tilfældet med omega-3. Kroppen kan kun producere moderate mængder af omega-3 og har derfor brug for at få det tilført via kosten – året rundt!


Udover kosttilskud er fed fisk, såsom laks, tun, makrel, helleflynder og sild, den bedste kilde til omega-3. Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen. Heraf ca. 200 gram fed fisk. Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.


Omega-3 er en af de vigtigste typer af fedtsyrer, vi har i kroppen, og bidrager til en normal funktion i kroppens vigtige dele, nemlig hjertet, hjernen og synet.


Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til en normal hjertefunktion, mens DHA bidrager til at vedligeholde hjernens normalfunktion og et normalt syn. En positiv sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg EPA/DHA for hjertet og 250 mg DHA for hjerne og syn.


Ref. PP-FRI-DNK-0156