Avokado
Vidste du dette om Omega-3?
Du ved garanteret at Omega-3 er nyttigt og at du får det igennem fed fisk eller gennem indtag af kosttilskud med fiskeolie. Men vidste du at Omega-3 egentlig er en fællesbetegnelse for flere fedtsyrer – som alle har forskellige egenskaber.

Vidste du dette om Omega-3

Vidste du dette om Omega-3?


Du ved garanteret, at Omega-3 er nyttigt, og at du får det igennem fed fisk eller gennem indtag af kosttilskud med fiskeolie. Men vidste du, at Omega-3 egentlig er en fællesbetegnelse for flere fedtsyrer – som alle har forskellige egenskaber?


Avokado

Der findes flere forskellige typer af Omega-3. De 3 vigtigste er EPA, DHA og ALA.


ALA – en essentiel fedtsyre

ALA er en såkaldt essentiel fedtsyre. Det betyder at kroppen ikke kan producere denne fedtsyre selv og det skal altså tilføres via kosten. ALA kommer fra planter og kan findes i blandt andet hør- og chiafrø. ALA kan i store doser (dagligt indtag på 2 gram) have en positiv indvirkning på dit kolesterolniveau i blodet.


EPA og DHA – godt for hjerte, hjerne og syn

Omega-3 er et af de næringsstoffer, der forskes mest i. Der findes faktisk så mange som 27.000 publicerede studier om Omega-3. Iblandt disse, er der stor enighed om, at de langkædede fedtsyrer EPA og DHA er godt for hjertet, hjernen og synet.

Din krop kan producere få af de langkædede fedtsyrer EPA og DHA, når du spiser ALA, men konverteringen af dem er lav. Så lidt som 1 procent af de ALA-fedtsyrer du spiser, omdannes til EPA og DHA i din krop. Derfor bør du spise fed fisk og anden mad fra havet, fødevarer hvor omega-3 fedtsyrer er tilsat, eller indtage dem som kosttilskud for at opfylde kroppens behov for disse vigtige fedtsyrer.


Spis rigtig omega-3

Eftersom din krop ikke kan producere tilstrækkeligt med EPA og DHA, også selvom du spiser ALA, er det vigtigt at være opmærksom på hvilke omega-3 fedtsyrer, du indtager. Det bedste er at spise omega-3 fedtsyrer ”direkte fra kilden”. Fed fisk som laks, tun, makrel og sild er alle gode kilder til EPA og DHA. Anden fisk, skaldyr og tang indeholder også EPA og DHA, dog kun i små mængder.

Hvis du ikke spiser fed fisk regelmæssigt, kan du indtage de sunde omega-3 fedtsyrer igennem et kosttilskud. Læs på etiketten og sørg for, at du vælger et supplement der indeholder både EPA og DHA. Klik her, hvis du vil vide mere om, hvilket omega-3 tilskud, der passer bedst til dig.


EPA og DHA bidrager til at bibeholde hjertets normalfunktion. Positiv sundhedsmæssig effekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg EPA/DHA. DHA bidrager til at hjernen og synet fungerer normalt. Positiv sundhedsmæssig effekt opnåes ved et dagligt indtag på 250 mg. ALA bidrager til et normalt kolestorolniveau. Positiv sundhedsmæssig effekt opnåes ved et dagligt indtag på 2 gram.

Kilder:
GOED Omega 3
European Food Safety Authority (EFSA)



Ref. PP-FRI-NOR-0286