Sommersalat!
Sådan tilbereder du en sund og god sommersalat!
Salat kan være så meget mere en bare grønne blade. Det kan være et måltid eller bruges som tilbehør til grillmaden. Ekstra sund bliver salaten hvis du vælger ingredienser der indeholder vigtige vitaminer, mineraler, fibre og omega-3.

Sådan tilbereder du en sund og

Sådan tilbereder du en sund og god sommersalat!


Salat kan være så meget mere end bare grønne blade. Det kan være et måltid eller bruges som tilbehør til grillmaden. Salaten bliver ekstra sund, hvis du vælger ingredienser der indeholder vigtige vitaminer, mineraler, fibre og omega-3.


sommersalat!

Om sommeren kan du vælge og vrage mellem mange ferske ingredienser for at lave spændende og gode salater. Men ikke alle salater er sunde og der er stor variation på hvilke slags vitaminer og mineraler salaten indeholder. Det er nemt at træde i spinaten og gøre salaten til et mindre sundt måltid. Det er f.eks. ikke godt at overhælde salaten med fed dressing. Meget ost, pasta og croutoner gør heller ikke salaten specielt sund.

Vi giver dig tips til hvad du bør have i din salat til sommer!


Farveglade grøntsager er en god kilde til vitaminer

Icebergsalaten er en klassiker, men vælger man i stedet mørkegrønne blade, såsom spinat, rucola eller romaine får du også A-vitamin, B6-vitamin, C-vitamin, E-vitamin, lutein, fol syre og zink.

Grøntsager med meget farve såsom tomat, peberfrugt, broccoli, kål og rødløg, gør salaten indbydende og er rig på blandt andet C-vitamin.

Peberfrugten indeholder faktisk tre gange så meget C-vitamin som appelsiner. C-vitamin er blandt andet vigtigt for bindevævet i hud, brusk, knogler og tænder. Desuden er C-vitamin, det vitamin de fleste forbinder med immunforsvaret, og C-vitamin bidrager til at øge optagelse af jern.


Bær

Friske bær hører ikke kun til i desserter, de kan også være gode at komme i salaten. Den kan så blive sundere, friskere og mere farverig med indslag af bær. Prøv dig frem med ribs, brombær, jordbær og blåbær.


Enkeltumættede fedtsyrer er godt for hjertet.

Nødder, frø, avokado, oliven- og rapsolie og fed fisk indeholder de sunde enkeltumættede fedtsyrer som er gode for hjertet. Byt de fede dressinger ud med olivenolie, eller lav en lækker dressing af olivenolie, honning, sennep og smag til med krydderier.


Fed fisk med omega-3 A- og D-vitamin

Hvis du vil gøre noget mere ud af din salat, kan du naturligvis lave en klassiker såsom kylling- eller skinkesalat. Men hvorfor ikke vælge tunfisk, laks, sardiner, makrel eller anden fed fisk, så du også får omega-3. Fed fisk er rig på omega-3, fedtsyrer og proteiner, samt A- D-vitamin som blandt andet bidrager til at bibeholde et normalt immunforsvar. D-vitamin er også god for muskler og skelet. Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA er næringsemner der bidrager til at bibeholde en normal funktion af hjerte, hjerne og syn.

Andre gode og mættende proteiner der passer i denne sunde salat er f.eks. æg, bønner, linser o kikærter.

  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at bevare hjertets normale funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fedtsyrerne DHA bidrager til at bevare hjernens og synets normale funktion. Positiv effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.
  • Ved at erstatte mættet fedt med umættet fedt i kosten, bidrager man til at bevare et normalt kolesterolniveau.
  • D-vitamin bidrager til at bevare et normalt immunforsvar, et normalt skelet og en normal muskelfunktion.
  • C-vitamin bidrager til normal dannelse af kollagen, der er vigtigt for huden, tænderne og bruskens normale funktion og et normalt skelet.
  • A- og C-vitamin bidrager til immunforsvarets normale funktion.


Ref. PP-FRI-DNK-0003