Korte dage
Korte dage
Lange nætter og korte dage kan være hyggeligt, men manglen på sollys gør samtidigt at vi får mindre D-vitamin på naturlig vis.

Korte dage

Korte dage


Lange nætter og korte dage kan være hyggeligt, men manglen på sollys gør samtidigt at vi får mindre D-vitamin på naturlig vis.


Korte dage

Dagligt sollys stimulerer kroppens egen produktion af D-vitamin. Hvis man får for lidt sol må kroppen tilføres vitamin D fra kosten. Specielt i vinterhalvåret har kroppen behov for at få tilført D-vitamin, enten gennem maden eller i form af et kosttilskud.


Den generelle anbefaling er at alle over 2 år skal have 10 mikrogram vitamin D fra kosten. Desuden anbefales 10 mikrogram vitamin D som tilskud dagligt til:


  • Børn 0 – 2 år som D-dråber
  • Gravide
  • Børn og voksne med mørk hud
  • Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren, samt folk der ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys.

  • Nogle anbefales at tage 20 mikrogram vitamin D dagligt som tilskud sammen med 800-1000 miligram calcium (kalk). Det drejer sig om personer over 70 år, plejehjemsbeboere og personer i øget risiko for knogleskørhed uanset alder.


    Fødevarestyrelsens anbefalinger til indtag af fisk

    Fødevarestyrelsen anbefaler at vi spiser fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen, heraf ca. 200 gram fed fisk som laks, ørred, makrel eller sild.


    Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.


    Både Omega-3 og vitamin D


    Active Omega-3 indeholder D-vitamin og omega-3. Hvis du tager tre kapsler om dagen får du 7,5 mikrogram D-vitamin udover det du får via den mad du spiser. Samtidig får du de vigtige omega-3 fedtsyrer.


    • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at vedligeholde hjertets normale funktion. Gavnlig sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg EPA og DHA.
    • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at vedligeholde hjernens og synets normale funktion. Gavnlig sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg DHA.
    • Vitamin D bidrager til at vedligeholde et normalt immunforsvar, normale knogler og en normal muskelfunktion.


    Ref. PP-FRI-DNK-0147