Seks-trin-til-en-sund-sommer
6 tips til en sund sommer
Om sommeren er livet lidt lettere at leve for mange af os. Det er dejligt med ferie. Vi er udhvilede og glade, og det frister måske at lave mindst muligt.

Enkle tiltag der bidrager...

6 tips til en sund sommer


Prøv disse fif og få en sundere sommer!


Seks-trin-til-en-sund-sommer

Om sommeren er livet lidt lettere at leve for mange af os. Det er dejligt med ferie. Vi er udhvilede og glade, og det frister måske at lave mindst muligt.


Men dette er faktisk en super årstid til at starte op med nogle sundere vaner som vi kan tage med os ind i efteråret. Desuden kan det være klogt at tage visse sundhedsmæssige forbehold, når du er meget ude i solen og måske rejser til fremmede himmelstrøg.


Disse tips kræver minimal energi – og heldigvis ikke alt for meget tid væk fra hængekøjen!


Spis flere bær

Sommeren er bærsæson. Nu kan du vælge og vrage mellem blåbær, jordbær, hindbær, brombær og mange flere. Prøv at spise en kop om dagen.


Pas på dit syn

Når du er ude i solen, er det vigtigt at passe på dine øjne. Brug solbriller som blokerer 99% af UV-strålerne. Solbriller forebygger også mod rynker rundt om øjnene. Du kan også købe solbriller, der er specielt egnede til træning og aktivitet.


Træn ude og tank op med D-vitamin

Udskift træningen i motionscenteret med udendørsaktiviteter. Det kan f.eks. være vandreture i skoven, en svømme- eller cykeltur, en tur på rulleskøjter, leg med børnene eller havearbejde.


Det er ikke bare godt for krop og sind at få frisk luft - mange af disse aktiviteter er sjove at gøre sammen med hele familien, da det skaber sammenhold. Desuden er solen vores vigtigste kilde til D-vitamin.


Hvis solens eksponering bliver for lille, er det vigtigt at spise fed fisk og fødevarer, der indeholder D-vitamin, og om nødvendigt supplere med tilskud som indeholder D-vitamin.


Tag en daglig dosis omega-3.

Din krop kan kun omdanne små mængder omega-3 fedtsyrer fra planter til de langkædede omega-3 fedtsyrer EPA og DHA, som findes i fisk. Vi har derfor brug for at tilføre omega-3 via kosten hele året. Disse essentielle fedtsyrer giver positive sundhedsmæssige fordele til hjertet, hjernen og vores syn. Så glem ikke at spise din daglige dosis af omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA - også om sommeren!


Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser mindst to måltider med fisk om ugen. I alt skal du have 350 gram fisk om ugen, heraf ca. 200 gram fed fisk som laks, ørred, makrel eller sild.


Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.


Mælkesyrebakterier

Mange af os har oplevet ubehag i maven og manglende appetit på ferien og ofte er det fordi vi ikke tåler den fremmede mad. Mælkesyrebakterier kan være nyttige at tage med på rejsen.


Ud over at tage visse forholdsregler når det gælder mad, bør du også medbringe en desinficerende håndrens og være omhyggelig med håndhygiejnen.


  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at vedligeholde hjertets normale funktion. Positiv sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at vedligeholde hjernens normale funktion. Positiv sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg DHA.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at vedligeholde synets normale funktion. Positiv sundhedseffekt opnåes ved et dagligt indtag af 250 mg DHA.
  • Vitamin D bidrager til at vedligeholde et normalt immunforsvar, normale knogler og en normal muskelfunktion.

Ref. PP-FRI-DNK-0102