Hold dig sund og glad, hele vinteren igennem!
Hold dig sund og glad, hele vinteren igennem!
Vinteren kan føles lang og tung for mange. Så er det vigtigt at tage nogle positive skridt for at tage hånd om sundheden og humøret.

Hold dig sund og glad hele...

Hold dig sund og glad, hele vinteren igennem!


Vinteren kan føles lang og tung for mange. Så er det vigtigt at tage nogle positive skridt for at tage hånd om sundheden og humøret.


Hold dig sund og glad, hele vinteren igennem!

Vinteren ligger foran os. For nogle betyder det sne og mørke aftener, ture på ski, hygge foran pejsen, varm chokolade og magisk natur. Andre synes at kulden og mørket er en plage og længes efter sol og varme når vinteren begynder at nærme sig. Så kan det være fristende at trække sig tilbage og lave så lidt som muligt. Men der findes nogle ting som du kan gøre for at holde humøret og motivationen oppe gennem vintermånederne.


Omega-3, vitaminer og mineraler

Noget der hjælper med at forebygge træthed igennem vintermånederne, er en sund kost med tilstrækkelige mængder vitaminer og mineraler.


Omega-3 har stor betydning for helbredet året rundt. Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA er vigtige næringsstoffer som bidrager til at opretholde hjertets, hjernens og synets normale funktion.


Fødevarestyrelsen anbefaler at vi spiser fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen, heraf ca. 200 gram fed fisk som laks, ørred, makrel eller sild.


Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.,


Det er vigtigt at få tilstrækkeligt med D-vitamin om vinteren

D-vitaminet spiller en vigtig rolle for dit immunforsvar.


Det er faktisk sollyset som er vores hovedkilde til D-vitamin, men om vinteren er solens stråler ikke tilstrækkelige for D-vitaminproduktionen som sker i huden. Det er så vigtigt at tilføje D-vitamin gennem kosten og eventuelt komplementere med kosttilskud.


Active Omega indeholder D-vitamin og omega-3. Tager du tre kapsler om dagen får du 7,5 mikrogram D-vitamin udover det du får fra maden du spiser. Du får samtidigt de sunde omega-3 fedtsyrer.


Lys i mørket

Et andet tip er at forsøge at opholde sig ude i dagslyset. Kom ud i weekenden når solen er fremme. Spis frokosten udendørs i pausen. Der findes også specielle lys der modvirker vintertræthed.


Det er også godt for dit humør at være selskabelig og aktiv –specielt under den mørkere del af året. Prøv at forblive aktiv, få nok søvn, socialisere med andre og drage fordel af de gode øjeblikke, dette kan gøre vintermånederne nemmere.


Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde hjertets normale funktion. Gavnlig sundhedseffekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg EPA og DHA.


Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde hjernens og synets normale funktion. Gavnlig sundhedseffekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.


D vitamin bidrager til at vedligeholde immunsystemets normale funktion.


D vitamin bidrager til at vedligeholde normale knogler og en normal muskelfunktion.



Ref. PP-FRI-DNK-0162