Sushi
Syv tips til en sundere hverdag i efteråret
Der kræves ikke de store forandringer for at gå et sundere efterår i møde. Vi giver dig nogle tips til en sundere og mere energirig hverdag.

Syv tips til en sundere...

Syv tips til en sundere hverdag i efteråret


Der kræves ikke de store forandringer for at gå et sundere efterår i møde. Vi giver dig nogle tips til en sundere og mere energirig hverdag.


Sushi

1. Omega-3 for hjerte, hjerne og syn

Få tilstrækkeligt med omega-3, som er godt for hjerte, hjerne og syn! Kroppen kan kun producere meget begrænsede mængder af de langkædede fedtsyrer EPA og DHA. Derfor bør du tilføre kroppen ekstra EPA og DHA fra fisk og andre marine kilder.


2. Spis nok af de vitaminrige frugter og grøntsager!

Grøntsager bør indgå i alle dagens måltider. Gå på opdagelse i frugt- og grøntafdelingen og eksperimentér med nye grøntsager til aftensmaden. Om efteråret vrimler det med fine, friske grøntsager, som er rige på de vitaminer som kroppen har brug for. Hvorfor ikke lave en stor gryde med grøntsagssuppe og fryse den ned i mindre portioner som du kan spise til frokost?


3. Ingen stress

Mange af os som stresser, har en tendens til at fylde ugerne op fra morgen til aften. Prøv at sige nej og få tid til at at lade op i hverdagen! Forskellige afslapningsmetoder og yoga er også gode måder at håndtere stress på. Mange kan have stor glæde af at lave nogle øvelser hver dag.


4. Få tilstrækkeligt med vitamin D

Kroppen kan selv producere vitamin D, når du er ude i solen. Om vinteren kan det være svært at få nok sol til, at kroppen selv kan producere tilstrækkeligt af vitamin D. Hvis du føler dig usikker på, om du får nok vitamin D i vinterhalvåret, er fed fisk som laks og makrel gode kilder. Der findes også tilskud med vitamin D.


5. Få søvn nok

Vi sover næsten en tredjedel af vores liv. At sove har en forebygende og genoprettende effekt på vores krop. Det er desuden lettere at håndtere modgang og stress, når vi er udhvilede.

Flere studier viser, at søvn og humør hænger sammen. Hvis du ikke sover nok, så kan du på længere sigt forvente dig en negativ effekt på humøret.


6. Gå eller cykl til jobbet

Forskning viser at voksne, som cykler eller går til jobbet, har en lavere fedtprocent og BMI (Body Mass Index) sammenlignet med voksne, som tager bilen på job. At gå i et jævnt tempo, gerne så man bliver lidt forpustet, i 30 minutter dagligt er nok for en stor del af befolkningen til, at de oplever en positiv indvirkning på helbreddet.


7. Spis blåbær

I år har vi haft en fantastisk blåbærsæson. Mange har måske fyldt fryseren.

Blåbær er gode at spise som de er, men også med kvark naturel, i en smoothie, i yoghurten, i tærter, marmelade eller muffins.


  • Vitamin D bidrager til at bibeholde immunforsvarets normale funktion.
  • Vitamin D bidrager til at bevare et normalt skelet.
  • Vitamin D bidrager til at bibeholde en normal muskelfunktion.
  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at bibeholde hjertets normale funktion. Positiv sundhedseffekt opnås ved et dagligt indtag af 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at bibeholde hjernens og synets normale funktion. Positiv sundhedseffekt opnås ved et dagligt indtag af 250 mg DHA.


Ref. PP-FRI-DNK-0025