Holder skelettet stærkt
Hold dig stærk og frisk med styrketræning!
For de fleste af os sker der en gradvis reduktion i styrke og muskelmassen fra 35 års alderen og fremefter. Dette kommer naturligt med alderen, men også fordi vi bliver mindre aktive med årene. Der findes imidlertid en enkel løsning for at undgå dette – nemlig styrketræning.

Hold did stærk og frisk...

Hold dig stærk og frisk med styrketræning!


For de fleste af os sker der en gradvis reduktion i styrke og muskelmassen fra 35 års alderen og fremefter. Dette kommer naturligt med alderen, men også fordi vi bliver mindre aktive med årene. Der findes imidlertid en enkel løsning for at undgå dette – nemlig styrketræning.


Holder skelettet stærkt

Bevar muskelmassen

Regelmæssig styrketræning vil afhjælpe faldet i styrke og muskelmasse. Og ikke nok med det – ved at styrketræne regelmæssigt vil du også kunne øge din muskelmasse, uanset om du starter når du er 30 eller 70 år!


Voksne mænd som ikke styrketræner, eller udsættes for aktiviteter der sætter krav til styrke, kan faktisk tabe helt op til 0,5 kg ren muskelmasse om året fra de fylder 50. Kvinder har genetisk set mindre muskelmasse end mænd, og har derfor endnu mere at hente ved at skulle holde kroppen vedlige.


Holder skelettet stærkt

Udover at bevare muskemassen, er styrketræning også vigtigt for skellettet. Et skellet der ikke udfordres af bevægelse, mister styrken hurtigt.


De bedste aktiviteter til at styrke skellettet med, er ved øvelser der udsætter skellettet for tryk og stød. Tryk opstår f.eks. når du styrketræner, der skaber modstanden tryk på knoglerne, hvilket får dem til at danne en fastere struktur. Stød opstår ved træning af den vægtbærende variant, blandt andet ved løb og hop.


Undersøgelser har vist at 6 måneder med regelmæssig styrkeøvelser, øger styrken i skellettet med 2%. Det lyder måske ikke af meget, men når det gælder skellettet er et par procent en betydelig forbedring, der kan beskytte dig mod alvorlige skader.


Hold kroppen stærk og sund!

Udover at styrke skellettet og øge muskelmassen, får du en lang række andre fordele, der bidrager til at holde kroppen ung og frisk.


En stærkere krop tåler større belastning, og giver mere energi til en aktiv hverdag. Regelmæssig styrketræning vil også påvirke kropssammensætningen. Du oparbejder mere muskelmasse og mindre fedtmasse. På den måde bidrager styrketræning også til øget forbrænding, da muskler forbrænder mere end fedt gør det. Kroppen vil også få en bedre evne til at regulere blodsukkeret.


Styrketræning er vigtig for at holde kroppen sund. Kroppen holder sig stærk og fast, den ser yngre ud og du vil få det bedre!



Kilder:

Trening.no

Volvat.no



Ref. PP-FRI-NOR-0320