Dette bør du vide om D-vitamin
Dette bør du vide om vitamin D
Som næringsstof er D-vitamin i en klasse for sig selv. D-vitamin er faktisk et hormon din krop producerer, når huden udsættes for ultraviolette stråler (UVB) fra solen. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Dette betyder at D-vitamin du spiser eller kroppen selv producerer, kan opbevares i en begrænset periode, til senere brug.

Dette bør du vide om vitamin D

Dette bør du vide om vitamin D


Som næringsstof er D-vitamin i en klasse for sig selv. D-vitamin er faktisk et hormon din krop producerer, når huden udsættes for ultraviolette stråler (UVB) fra solen. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Dette betyder at D-vitamin du spiser eller kroppen selv producerer, kan opbevares i en begrænset periode, til senere brug.


Dette bør du vide om D-vitamin

Fordele ved D-vitamin

D-vitamin bidrager til kroppens optagelse af calcium fra fødevarer og kosttilskud, og bidrager til et normalt immunsystem og normal muskelfunktion.


Hvor meget D-vitamin har du brug for?

I Danmark er de officielle anbefalinger at 10 mikrogram D-vitamin dagligt som kosttilskud anbefales til:

  • Børn 0 – 2 år (D-dråber)
  • Gravide
  • Børn og voksne med mørk hud
  • Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren
  • Personer som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys


20 mikrogram D-vitamin dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium anbefales som kosttilskud til:

  • Personer over 70 år
  • Plejehjemsbeboere
  • Personer i øget risiko for knogleskørhed uanset alder


Hvordan får du nok D-vitamin?

Du kan tilføje D-vitamin til kroppen ved at opholde dig i solen, spise fed fisk eller fra et kosttilskud. Sollys udløser D-vitaminproduktionen i huden. Derefter omdannes dette i lever og nyre til den mest aktive form for D-vitamin.


Der er flere faktorer, der påvirker kroppens D-vitamin status:

1. Hvis du dækker dig til, når du opholder dig i solen eller ved hjælp af SPF 8 eller højere. SPF blokerer de effektive UVB stråler som din krop har brug for at producere D-vitamin.


2. Har du mørk eller lys hud. Mørkere hud indeholder melanin, et stof der begrænser produktionen af D-vitamin i huden, når den kommer i kontakt med sollys.


3. Hvor du bor. På vores breddegrader er solen ikke stærk nok til at kroppen vil producere D-vitamin i tilstrækkelige mængder mellem oktober og april.


4. Hvis du er overvægtig. Kroppen lagrer D-vitamin i fedtvævet. Jo mere fedt, des mindre D-vitamin er tilgængeligt for resten af kroppen.


5. Din alder. Som du ældes mindskes kroppens evne til at producere D-vitamin når den udsættes for sollys. Ældre der opholder sig meget indendørs eller dækker sig til i solen, kan være i risiko for mangel på vitaminet.

D-vitamin i mad og kosttilskud

Den vigtigste kilde til D-vitamin fra mad kommer fra fed fisk, såsom laks, makrel, helleflynder og sild samt lever og æg. For at dække dit daglige behov for D-vitamin gennem kosten, kan du for eksempel spise omkring 100 gram laks (10 mikrogram).


Kosttilskud er et alternativ til at sikre, at du får den anbefalede daglige dosis D-vitamin.


Alle omega-3 produkter fra Vesterålens Naturprodukter indeholder D-vitamin. Spiser du 3 kapsler Active Omega-3 pr. dag, indtager du 7,5 mikrogram D-vitamin, udover den del du får via maden.


Ref. PP-FRI-DNK-0169