Kosthold og vitaminer
En vitaminrig kost
Hvad er vitaminer egentlig – og får du nok af dem? Her finder du nyttige tips om, hvordan du kan sikre dig en vitaminrig kost.

Et vitaminrigt kost

En vitaminrig kost

Hvad er vitaminer egentlig? Og får du nok af dem? Her finder du nyttige tips om, hvordan du kan sikre dig en vitaminrig kost.


Et vitaminrigt kosthold

Hvad er vitaminer egentlig?

Vitaminer er næringsstoffer, som din krop har behov for til en række vigtige processer, blandt andet til at opbygge og bibeholde muskler, skelet, hud og slimhinder. Omdannelsen af kulhydrater, fedt og proteiner til energi er også afhængige af vitaminer. Desuden er nogle af vitaminerne med til at sikre, at din krop har et stærkt immunforsvar.


Hvordan får vi vores vitaminer?

Vitaminer får du først og fremmest fra din kost, eftersom kroppen kun kan producere ganske få selv. Vi kender i dag til 13 vitaminer, der normalt deles op i 2 hovedgrupper: de fedtopløselige vitaminer A, D, E og K og de vandopløselige vitaminer B og C. Det daglige behov varierer fra nogle mikrogram (μg) til flere milligram (mg).


Får du tilstrækkeligt med vitaminer?

Om vi får tilstrækkeligt med vitaminer er diskutabelt. ”En varierende og sund kost vil sikre, at du får nok af alle vitaminer og mineraler” – det mener næringsfysiologen Cathrine Borchsenius som er chef for bramat.no.

NFA anbefaler os at spise ”fem om dagen”, svarende til 500 gram frugt og grønt hver dag.


I NFA´s madvareundersøgelse fra 2010-11 fremgår det, at 8 ud af 10 voksne svenskere ikke spiser så meget som 500 gram frugt og grønt pr. dag, hvilket er den anbefalede dagsdosis.



Gode tips til en vitaminrig kost

1. Sørg for at spise en varieret kost med både vegetabilske og animalske produkter.

2. Lad grøntsager indgå som en del af alle dine måltider – og ikke bare som tilbehør!

3. Rå nødder og frø er en god kilde til mange vitaminer. Spise gerne en håndfuld om dagen.

4. Lav grøntsager klar til f.eks. salater, bagte rodfrugter eller gryderetter.

5. Forsøg at gøre dine retter så farverige som muligt! Forskellige farver i grønsagsdisken indeholder forskellige vitaminer og antioxidanter.

6. Tilbered ikke maden på høj varme, da nogle af vitaminerne vil forsvinde. Frisk er det bedste!

7. Spiser du mindre end de anbefalede ”5 om dagen” af frugt og grønt, kan du overveje et vitamintilskud.



Kilder:

Boots; Helse og Velvære 03 2014.

Helsedirektoratet; Helhed i kosten og mindre stillesidden.

Helsedirektoratet; Norkost 3.

Fødevarestyrelsen; Riksmaten – voksne 2010-11