Nu er tiden inde til at tage D-vitamin
Nu er tiden inde til at tage vitamin D
Når den mørke tid kommer, kan nogle få for lidt af det vigtige D-vitamin på grund af manglen på sollys. D-vitamin hjælper kroppen med at optage kalcium og holde knoglerne stærke.

Nu er tiden inde til at tage D

Nu er tiden inde til at tage vitamin D


Når den mørke tid kommer, kan nogle få for lidt af det vigtige D-vitamin på grund af manglen på sollys. D-vitamin hjælper kroppen med at optage kalcium og holde knoglerne stærke.


Nu er tiden inde til at tage D-vitamin

D-vitamin dannes i huden under bestråling af solen. Bor du i et land med meget sol får du sandsynligvis nok D-vitamin bare ved at være ude i solen nogle timer om ugen.


Her i Norden har vi i vinterhalvåret imidlertid svært ved at danne nok D-vitamin i huden, da solens stråler er svage. Så er det vigtigt at være obs på at få nok D-vitamin gennem andre kilder.


D-vitamin i fed fisk

Udover sollys kan vi få D-vitamin gennem D-vitaminholdig kost eller via kosttilskud. Vigtige kilder til D-vitamin i dansk kost er fed fisk, og i de typer af margarine hvor vitaminet er tilsat.


Fødevarestyrelsen anbefaler at vi spiser fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen, heraf ca. 200 gram fed fisk som laks, ørred, makrel eller sild.


Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.


Flere typer af fødevarer kan i dag være tilsat vitamin D. Disse bidrager derfor også til at dække behovet.


D-vitamin og omega-3 kosttilskud

Hvis du ikke spiser fed fisk, eller kun spiser en smule fed fisk, anbefaler VNP et dagligt tilskud af omega-3 fra fiskeolie.


I Danmark er de officielle anbefalinger at 10 mikrogram D-vitamin dagligt som kosttilskud anbefales til:

  • Børn 0 – 2 år (D-dråber)
  • Gravide
  • Børn og voksne med mørk hud
  • Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren
  • Personer som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys


20 mikrogram D-vitamin dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium som kosttilskud anbefales til:

  • Personer over 70 år
  • Plejehjemsbeboere
  • Personer med øget risiko for knogleskørhed uanset alder


Active Omega-3 indeholder både D-vitamin og omega-3. Hvis du tager tre kapsler om dagen, får du 7,5 mikrogram D-vitamin udover det, du får gennem din kost. Samtidig får du de vigtige omega-3 fedtsyrer.


  • Vitamin D bidrager til at bevare normale knogler.
  • Vitamin D bidrager til at opretholde en normal muskelfunktion.
  • Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til at opretholde hjertets normale funktion. Gavnlig sundhedseffekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fedtsyren DHA bidrager til at opretholde hjernens og synets normale funktion. Gavnlig sundhedseffekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.


Ref. PP-FRI-DNK-0148