frugter
Vitamin C – godt for immunforsvaret
Mange af os har siden barns ben fået at vide, at appelsin indeholder C-vitamin og at C-vitamin er godt for immunforsvaret. Men passer det? Og hvor meget af vitaminet bør du indtage? Her får du alt den viden du behøver omkring C-vitamin!

Vitamin C – for immunforsvaret

Vitamin C – godt for immunforsvaret?


Mange af os har siden barns ben fået at vide, at appelsin indeholder C-vitamin og at C-vitamin er godt for immunforsvaret. Men passer det? Og hvor meget af vitaminet bør du indtage? Her får du alt den viden du behøver omkring C-vitamin!


frugter

Hvad er det godt for?

C-vitamin, også kaldet askorbinsyre, tilhører gruppen af vandopløselige vitaminer. C-vitaminets hovedfunktion i kroppen, er at fungere som et hjælpemiddel (Co-enzym) til kroppens produktion af kollagen. Kollagen er et protein som blandt andet findes i kroppens bindevæv, blodkar, brusk og knogler.


C-vitaminet bidrager til immunsystemets normale funktion og bidrager til at reducere træthed og udmattelse. Desuden bidrager C-vitamin til kroppens optag af jern. Måltidernes sammensætning påvirker jernoptagelsen og tilgængeligheden øges, hvis kosten indeholder rigeligt med C-vitamin, kød eller fisk.


Til immunforsvaret, brusken og skelettet

C-vitamin

  • Bidrager til immunforsvarets normale funktion
  • Bidrager til kroppens optag af jern
  • Bidrager til at reducere træthed og udmattelse


Naturlige kilder til C-vitamin

C-vitamin kan ikke dannes i menneskekroppen af sig selv og må derfor tilføres via kosten. Mange dyr kan selv producere dette vitamin fra glukose og galaktose men mennesket er en af de få arter som ikke selv kan producere dette. Vi mangler nemlig et nødvendigt enzym for denne proces.


De vigtigste kilder til C-vitamin er:

  • Frugt - specielt citrusfrugter såsom appelsin, citron og lime. Også kiwi er en god kilde
  • Bær såsom jordbær, solbær, multebær og hyben
  • Grøntsager såsom perberfrugt, broccoli, majroe, spinat og tomat
  • Visse urter som f.eks. persille


Det passer altså det vi lærte i barndommen, både at appelsin indeholder meget C-vitamin og at C-vitamin er godt for immunforsvaret!


Ref. PP-FRI-DNK-0029